Bloggande iFokus

Bloggande

Etikettbörja-blogga
Läst 774 ggr
[Nelley]
0

Kamera

Så funderar på att börja blogga, men måste absolut ha en bra kamera innan dess. Har märkt hur mycket bättre jag själv tycker det är när det är många bilder med hög kvalité med, såklart.😎Har ingen speciellt prisgräns men bomba bara, billiga eller dyra. Så det ska gärna vara hög kontrast och bra kvalité… ja, vet inte ens hur det fungerar, haha! Kommer ta kort på allt och inget. Behöver inte nödvändigtvis vara bra på att ta bilder "in motion", men det skulle ju vara kul. Det ska inte vara en fotoblogg men med bilder på allt möjligt, som sagt.🙂Så, ja? Bara bra kameror till bloggande.😃

Fridaaaa
0

Bra kvalité = hänger mycket på fotografen. Även med systemkamera kan det bli kassa bilder. 

Systemkamera t.ex nikon eller canon tycker jag är bra. Jag har en nikon d3100 och objektiv tamron 18-200 mm

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

rasmussonsara
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

håller helt med  #1 - kvailten beror till stor del på fotografen. En bra kamera ger fotografen möjligheten att ta bra kort men det är fotografen som måste kunna ta det bra kortet. 

jag har en nikon d3100 jag med & trivs superbra med den, har ett standardobjektiv (18-55) ett fast 50mm & ett 70-300. Använder det sistnämnda mest.

bilden är tagen med den kameran & 70-300 objektivet, det enda som är fixat på bilden är LITE ljus, inte mycket men lite pet får man ju göra om man vill ha ännu bättre bilder.

// sara - livet som brännskadad -> http://nouw.com/rasmussonsara 

yeahsica
2

Vill du kunna byta objektiv? Vill du ha en liten och smidig kamera? Vill du ha vinklingsbar skärm som är bra att ha om du t.ex. ska spela in vloggar? 

Det finns i stort sett tre olika kamerakategorier just nu: kompaktkameror, kompakta systemkameror (spegellösa systemkameror) och "vanliga" systemkameror. 

Kompaktkameror är små, smidiga och lätta att ta med. Du kan dock inte byta objektiv och oftast har de inte heller stöd för extern blixt. Ofta är bildkvaliten riktigt bra på de dyrare kompaktkamerorna, men inställningsmöjligheterna brukar vara något sämre än på systemkameror.

Kompakta systemkameror är också små och smidiga, men större än en kompaktkamera. Du kan byta objektiv och ofta finns även stöd för extern blixt. Dessa använder en egen kategori av objektiv som är mindre än till vanliga systemkameror, så att vikten och storleken kan hållas nere. Som en blandning av kompaktkamera och systemkamera. Har ofta samma inställningsmöjligheter som  en vanlig systemkamera.

Systemkameror är större, tyngre och klumpigare än kamerorna från de andra två kategorierna. Du kan byta objektiv och de har stöd för extern blixt. Fördelen med vanlig systemkamera gentemot kompakt systemkamera är väl att det finns många fler objektiv och tillbehör att välja bland än så länge.

-----

Om du mest vill ha snyggare bloggbilder, ta lite festbilder och kunna vlogga skulle jag nog spanat in Samsung NX300 med tillhörande 18-55-objektiv. Det är en kompakt systemkamera. Den börjar bli gammal, så priset har gått ner rejält (kostar ca 4000 kr). Den har Wi-fi så att du kan föra över bilder smidigt direkt till telefonen, vinklingsbar skärm, touchscreen, det går att byta objektiv, den är liten och har många inställningsmöjligheter. Batteritiden är dock inte jättebra.

[Nelley]
0

Åh tack så jättemycket för svar!😃

#3 Ja, ja, ja låter jätteintressant. Fast det är ju ända som beskrivits, haha.😉Ska kolla mer på det, tack! Ni får gärna kommentera fler.😎

yeahsica
0

Kom på en annan kamera som kanske kan vara intressant: Canon G7X. Det är en kompaktkamera som verkar riktigt bra. Har ej testat den själv men den har fått bra recensioner.

[Nelley]
0

#5 Jo kan titta lite på den också, dock lutar det fortfarande väldigt mycket mot nx300.😃

Måste alltså få ihop pengarna först så kommer inte köpa än förrän  ett par månader.😉