Hålla bloggandet på bra nivå
Jag är en som har bloggat länge men som ofta kört i diket för att jag förväntat mig mer respons än vad som kommit, fler Läsare och som haft som största dröm att få en välkänd, inspirerande och omtyckt blogg. Liksom att göra skillnad i bloggvärlden.
Jag har provat på alla olika sätt att komma dit, till en välbesökt blogg. Ägnat otroligt många timmar till att kommentera relevanta saker hos andra likasinnade bloggar för att kanske fånga en Läsare, lagt ner otroligt mycket tid på bra designer, välskrivna inlägg, starka inlägg, inspirerande inlägg osv. Men jag har aldrig ändå nått dit jag velat. Jag har bloggat i många år nu. Så jag har gett upp emellan åt, känt mig värdelös, börjar om på en ny blogg ett par gånger, fått riktiga lyft med inspiration och att jag ändå lockat en del besökare, men sedan har det varit ner i träsket igen då jag inte kunnat uppdatera lika mycket som jag vill eller på lika hög nivå som jag velat.
När jag nu senast bytte blogg bestämde jag mig för att bloggen skulle vara för mig. Skitsamma vem som läser. Förväntar jag mig inget blir jag inte besviken heller. Det har känts bra och jag har inte haft jobbiga krav på mig själv att jag ska blogga minst 4 gånger per dag, ha minst ett par sådana här inlägg inom en viss kategori flera gånger i veckan osv. Min självbild har nog haft mycket med detta och göra och jag har blivit så otroligt ledsen och besviken då jag tycker att jag "förtjänat" eller bör ha så mycket mer Läsare och få så mycket större respons, men att det då inte har blivit så.
Jag kommenterar och är blogg-kompis med vissa personer, eller hur man ska säga. Och på så vis får jag givetvis ett par Läsare, kommentarer osv. Men är det helt kört att få en välläst/omtyckt blogg om man inte vill ragga Läsare varje dag hela tiden? Jag har inte tid med att kommentera hos andra varje dag för att kanske i bästa fall höja statistiken just för en dag. Klart att vissa kan fastna och börja följa ändå, men ni förstår problematiken. Varje bloggare vet väl hur det är.
Vet inte riktigt vart jag vill komma med det här, men jag känner bara just nu att jag har bloggat ett par månader på min nuvarande blogg nu - efter att ha haft en paus på ett par månader. Just för att jag ville hitta tillbaks till min glöd och mitt främsta syfte med att blogga. Just att jag älskar att skriva, uttrycka mig och att sätta ord på min vardag. Någon kanske känner igen sig, någon kanske blir inspirerad. Dessutom har rätt udda stil som jag vill att folk ska bli inspirerade av, att känna att de kan gå sin egen väg, som jag. Men jag känner fortfarande att jag ibland är på väg att falla ner i självkritiken där jag känner mig helt värdelös av att statistiken inte är bättre. Jämfört med förr bloggar jag nu ibland bara en gång varannan dag, ibland dröjer det längre. Men mitt syfte med denna nya blogg var framför allt att inte krysta fram inlägg, utan hellre att det kanske får dröja 4 dagar också blir det ett jättebra givande inlägg istället. Mer djup än bara allmän vardag.
Någon som känner igen sig som har något bra knep att tänka om ang bloggandet? Som sagt, för flera år sedan började jag blogga för att jag kände att jag behövde det. Det bara kliade i fingrarna av att få uttrycka mig på något sätt, visades att genom en blogg var helt perfekt. Sedan har det med tiden blivit lika mycket fokus på min stil, inredning och lite sådant.
Det är väl lite så som med allt. Blir min blogg välläst så blir den väl det någon dag, annars inte. Det är ju inte så lätt i bloggvärlden. Men jag vet inte hur jag känna mig bra kring bloggen tills dess :) Hur tänker ni??
"Så jag har gett upp emellan åt, känt mig värdelös, börjar om på en ny blogg ett par gånger, fått riktiga lyft med inspiration och att jag ändå lockat en del besökare, men sedan har det varit ner i träsket igen då jag inte kunnat uppdatera lika mycket som jag vill eller på lika hög nivå som jag velat."
Glöm bårt tittarsiffror, de är nyttiga bara för reklambranshen.
"Någon kanske känner igen sig, någon kanske blir inspirerad."
Här har du punkten! Kanske fem, kanske bara en. On din blogg ger
nånting till en Läsare har du inte skrivit förgäves. Även om hon inte ens kommenterar. Blogga bara när du har nånting att säga.
http://lauri.lsd.dk/lasi/
#1 Hur menar du att tittarsiffror bara är nyttiga för reklambranschen?
Jo, visst har jag min lilla bunt Läsare som jag vet att det betyder något för. Men jag nöjer mig aldrig… Vill inte nöja mig, vill nå ut till fler. Sedan har jag någon underlig tanke om att det "verkar" som att jag har fler Läsare än vad jag har utåt, så jag inbillar mig att folk typ sitter bakom skärmen och hånskrattar för att det går dåligt för mig.
jag har två bloggar och tänker helt olika runt dem. jag har en för företaget och en privat. det jag gör med företagsbloggen är som vilket jobb som helst. det är något som ska göras oavsett om jag känner för det eller ej. där handlar det om marknadsföring, att förska skaffa Läsare så att folk får reda på att mitt företag finns och får en idé om vad mitt företag kan göra för dem. målet är att posta någorlunda regelbundet, men inte oftare än att allt innehåll ger något av värde till läsaren. ingen ids följa en blog om hälften av posterna är ointressant skräp så jag försöker hålla hög kvalitet.
både företaget och företagsbloggen är nystartade men min erfarenhet är att det är ganska svårt att skaffa Läsare om man inte redan har ett nätverk att bygga på. man tappar lätt modet och självförtroendet om det är många Läsare som är själva målet. det är viktigt att inte ta det personligt, att inte tolka frånvaron av Läsare som att det man gör är dåligt. det är svårt att nå ut och synas bland alla andra.
den privata blogen har jag haft några år. jag ställer inga krav alls på mitt bloggande där. den skriver jag för min egens skull, för att jag tycker om att skriva och för att det är en bra "ventil". jag skriver när jag känner för det och om vad jag vill. om någon annan tycker om det jag skriver så är det naturligtvis jätteroligt, men det har egentligen ingen betydelse. även om den fortfarande inte har särskilt många Läsare, så stiger antalet sakta men säkert trots att jag inte gjort något speciellt för att få Läsare.
jag tror tid är en viktig faktor när det gäller att få Läsare (och därför är det kanske bra att inte byta blog för ofta). har man bra innehåll och är möjlig att hitta med hjälp av sökmotorer, så kommer läsarna, men långsamt.
nyckeln är att skriva om sådant man själv brinner för och att inte tvinga sig att skriva bara för att, utan vänta till man känner att man har något att skriva om. håll ögon och öron öppna. när du får nys om något du tycker är intressant, ta reda på något om det och blogga det. fokusera på att du gör det för din egen skull, att det ska vara kul att skriva, kul att hitta material till bloggen, istället för att kämpa för att få en publik. då blir det kanske inte en blog om ämnen som lockar till sig massor av Läsare, men en blog som känns angelägnare både för dig och för de Läsare som trots allt hittar dit.
det är kanske inte antalet Läsare som är det mest intressanta, utan RÄTT Läsare. det är mycket mer givande att ha lite färre men engagerade Läsare som man kan diskutera och utbyta idéer med, eller som man känner att man verkligen ger dem något de behöver eller uppskattar, än tusentals Läsare som aldrig skriver en enda kommentar.
#3 Tack! Din kommentar gav mig mycket :) Du kanske har rätt det där med tid. Jag har ju ett visst antal Läsare som följt mig i flera år, trots bloggbyten och så. Det är bara så himla svårt att hitta nya engagerade Läsare. Men man kanske helt enkelt ska ta bort det fokuset? Sen är jag hela tiden rädd för att bloggen ska bli tråkig och att de som redan finns ska lämna. Även känns det som att, ifall det jag skriver har en benägenhet att locka andra så vill jag ta chansen att sprida den. Men vill ändå inte spamma och göra något jag inte står för, så det är svårt… Kommer i vågor det där. Hur jag gör och hur jag känner för att göra.
Jag bloggar på blogg.se och där får man ju verkligen statistiken i fejjan varje gång man går in i översikten. Har jag för tillfället gott om Läsare går jag in där med nöje, men vet jag att det inte är så många för tillfället får jag nästan ångest av att se statistiken. Alternativt att jag klickar bort från översikten fort som attans för att "ignorera" sanningen.
Kanske inte aktuellt nu, men vill bara skriva att jag känner igen mig ganska så väl! Har dock inte varit riktigt lika påfrestande som det verkar ha varit för dig.
Sång & growl i Unvoid samt skapare och ensam musiker i Skogsraah - Feministisk black metal. | Bloggar om sund kroppsbild, psykisk ohälsa och feminism på skogsraah.se