Bloggande iFokus

Bloggande

Etikettövrigt-bloggrelaterat
Läst 380 ggr
tlover
0

Copywrite fråga

Hej

Jag hade tänkte recensera en bok och vill då helst ha en bild. Det är ju lite extra klurigt med bilder på böcker på internet när det gäller böcker men jag kollade på förlagets hemsida och hittade detta och som jag förstår av texten så kan jag använda bild på omslag till min recension men jag vill vara säker att jag fattat det rätt.

För ni som inte kan komma in på länken står det blandannat "Materialet är avsett för pressen och andra som vill informera om Natur & Kulturs böcker och får användas fritt enbart i detta syfte"

Jag tänker att jag borde höra till "andra som vill informera om Natur & Kulturs böcker".

Tacksam för svar.

l'm back

Inkanyezi
1

Jovisst är det så, men du har ställt frågan fel.

Det finns ingenting som heter copywrite i alla fall inte på svenska. Däremot finns copywriter bland titlarna som räknas upp i slutet av en film till exempel, men det har ingenting med det här att göra. 

Sedan finns heller inget som heter copyright i vår lag. Det heter upphovsrätt, och den regleras i en särskild lag, upphovsrättslagen.
http://www.riksdagen.se/sv/Dokument-Lagar/Lagar/Svenskforfattningssamling/Lag-1960729-om-upphovsratt-_sfs-1960-729/

Lagen förklaras kortfattat av regeringen här:
http://www.government.se/sb/d/1920

Och svaret på din fråga är att du får använda det som förlaget har lagt ut för att informera om böckerna när du gör en recension.

Om du vill ha bättre på fötterna vid eventuell tvist, måste du spara informationen om upphovsrätt som du nyss har redogjort för. Du kan välja i din webbläsare att spara den som en hel webbsida. Den är ett juridiskt bindande dokument, men förlaget kan när som helst ändra den eller ta bort den från webben. Därför är det lämpligt att du spar webbsidan när du ska använda bilden. 

Det går att ange informationen i samband med publiceringen, och bildkällan bör enligt god sed alltid anges. Vanligen ska man som byline ha upphovsmannen, men den här sortens bilder har sällan uppgift om vem som är upphovsman.

tlover
0

#1 Jajustdet upphovsrätt heter det.

Tack så mycket för hjälpen 🙂

l'm back