Bloggande iFokus

Bloggande

Etikettot-utanför-ämnet
Läst 512 ggr
Exoticas
0

Redigera bilder!

Hur sjutton redigerar jag mina bloggmat bilder så att maten ser riktigt god ut? 

Jag har lätt för att redigera bilder men gör det aldrig men nu ska jag börja igen hade jag tänkt.

Maträtten i detta blogginlägg ser enligt mig sjuk osmaklig ut? eller är det bara  jag som är kräsen på bilder?

Redigerar med photoshop cs6, har ljusat upp bliden med curves ändra skärpan lite och storleken men vad mer kan jag göra? 

http://tejasmamma.se/2014/august/enkelt-men-gott.html#comments

/Josefin

www.Tejasmamma.se - Teja 2/9 2013 - Försöker med Syskon 

alvis112
0

Jag tycker det ser jätte gott ut! :)

Exoticas
0

Tack =) 

Själv vill jag att det ska se mer inbjudande ut!

/Josefin

Nava
1

Bakgrunden? Om du tar bort saker från bakgrunden så att man bara ser maten och kanske en duk eller en bänk, inga fläckar heller. Det tar liksom lite uppmärksamhet?

Bright light creates black shadows.

Never say never and Never say Forever

Exoticas
0

Fast det är själva maten som jag vill ha mer aptitlig, inte fokus eller så utan att maten ska se god ut och inte riktigt slibbig!

/Josefin

Inkanyezi
5

Det är väl så att du har lagt upp maten så att den ser mer slibbig ut än inbjudande att äta. Det är ju inte en redigeringsfråga. Kompositionen ser i sin helhet inte ut att vara särskilt välgenomtänkt, och det går knappast att redigera så att det ser mer aptitligt ut, utan det handlar mer om att göra rätt från grunden.

Så det är liksom att ta det i fel ände att tro att redigering skulle kunna göra maten mer aptitlig på bild; man kan hoppas att den var god att äta. 

För att göra en snygg uppläggning för fotografering, bör inte det som är runt omkring dominera i bilden eller dra bort blicken från det man vill visa. Här är färgerna blandade, och harmoniserar inte med varandra. Dessutom är belysningen blandad med olika färg på ljuset, vilket gör det omöjligt att få rätt färg över hela bilden.

Du bör gå närmre det du vill visa, och du bör välja en vinkel som presenterar det bättre än alltför mycket uppifrån. Om du lägger upp en så liten portion kan du endera välja en assiett som är mindre än den här tallriken, eller ta på ett sådant sätt att tallriken inte överröstar maten du vill ta bild av. Det blir troligen bättre om du väljer en annan färg på tallriken, och neutralt vit är kanske enklast, för att inte skära mot färgerna i maten du lägger upp.

Och det där med "inte fokus eller så" är att bortse från en av de viktigaste sakerna som gör att bilden blir bra. Fokus är viktigt, och du bör se till att få skärpan på rätt plats och så stort, eller litet, skärpedjup som bäst framhäver maten och får det att vattnas i munnen.

Jag vet inte vad det är för kamera du använder, men för matbilder som du tar hemma är det lämpligt att använda stativ, så att den kan ta med lång tid om ljuset inte är mycket starkt. Se till att använda bara en slags ljuskälla, och försök få ljuset att falla på ett sätt som gör bilden intressant, som drar blicken in i bilden. Den här bilden ger ett mycket splittrat intryck, där det som dominerar inte är maten, utan den blå tallriken, som är centrerad, och där element utanför får blicken att irra.

Det man kan göra med redigering för att hjälpa den här bilden är främst att beskära den mycket hårt, för att ta bort alla saker som drar bort fokus från maten och får blicken att irra över ytan.