Bloggande iFokus

Bloggande

Etikett: kritiktrådar-lätt
Läst 366 ggr
elvirawz
0

Kritik på åsiktsinlägg

Hej!

Jag har skrivit ett långt inlägg om nosgrimmor på hästar på mig - skulle ni kunna ge mig lite konstruktiv kritik på inlägget eller bloggen? :)

http://elvira.horseworld.se/2014/05/15/min-asikt-om-nosgrimmor/

elvira.horseworld.se

Fridaaaa
0

http://bloggande.ifokus.se/discussions/5320a1058e0e74313d0044a0-riktlinjer-for-kritiktradar?discussions-1

Bloggen:
- För stor header (allts¨för hög)
- Många bilder från nätet (får man inte ta utan att fråga bildägaren först).

+ Fina egna bilder
+ Tydliga rubriker

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

elvirawz
0

Har frågat bildägaren på alla bilder jag inte tagit :)

elvira.horseworld.se

Urhasten
1

Lite kritik som jag kommer på!

Du gör ett konstaterande i första stycket vilket får oss att vilja läsa vidare, men personligt tycker jag att du måste vidga dina åsikter och vart du grundar de (erfarenheter, observation, lärt dig på annat vis, läst forskning, etc?). Samt hur du uttrycker dig. Ett experiment att trycka på sin egen näsa är inte lika övertygande som att du refererar till en artikel om forskning.

"Det är en lägerdetalj som nästan endast är till för att stäng igen hästens mun. Okej, det kan förhindra att bettet åker runt i munnen - men då kan ni väl köpa två bettskivor på horze för 25kr?" - det är väldigt provocerande som kan få en lätt engagerad hästmänniska som använder nosgrimma att vilja läxa upp dig (är du förberedd på det?). Med det du har formulerat dig med får det låta nedvärderande, fast du i första meningen i stycket ändå skriver att du tycker nosgrimmor är "ganska" onödigt. Det ger en uppfattning som att du egentligen inte vet hur du ska framföra din åsikt och vilken respons du vill ha/är ute efter. 

Ställ dig frågan - vad vill du ha ut av att yttra din åsikt? Vill du lätta hjärtat? Vill du få en förändring? Vill du övertala till användning av nosgrimma eller motsatsen? Vill du provocera för starka reaktioner/bloggens skull? 

För att gå till nästa stycke - här tar du upp en helt ny faktor till varför du inte vill använda nosgrimman. Det är väldigt bra för det visar att du är ännu mer insatt! Dock hade det varit schyst om du gav oss en signal för detta först. Kanske skulle du kunna berätta om hur du uppfattar nosgrimman som utrustning, vad den har för funktion och sedan ta det steget att du kommenterar/reflekterar/diskuterar det med dig själv och läsarna i slutet av inlägget? 

Sedan ska du ge tusan i att "låna" bilder av Baraelvira eller använda bilder på det där viset. Varken hon eller du äger rätten till materialet och det kan komma att kosta om ni eller du har otur 😛

Annars tycker jag att det är härligt att läsa ett inlägg som instämmer någorlunda med min egen åsikt och jag gillar att du har idén om att ta stöd av bilder, stycken, fetstil, etc. Det gör inlägget tydligare, starkare och hållarare. Tänk dig bara för vad för bilder du använder, hur du bygger upp inlägget i styckena och hur du ska framföra dina åsikter. Hur dina Läsare svarar är resultatet av hur du har formulerat dig.

Cheers!

Probipet - en mage i balans ger friska hundar och katter ❤️

emsyzz
0

Jag tyckte inlägget kändes väldigt oseriöst. Jag håller med om åsikterna men undrar om du själv verkligen står för vad du tycke. Du skriver "ganska onödiga". Ver du inte riktigt om du tycker de är onödiga eller inte? Du rider med nosgrimma på en häst för att du inte får rida utan - om åsikten om nosgrimmorna var så stark skulle du troligtvis inte rida den hästen alls eller pratat med ägaren om saken. Annars tycker jag att bloggen är fin! Tips: Samla på dig mer fakta innan nästa inlägg!