Stilmalls-hjälp till amatör
Hej! Jag har bloggat i några år nu men jag har aldrig förstått riktigt det där med stilmallar och så, jag använder mig just nu av en gratis design och min egengjorda header. Men frågan är, hur gör man en helt egen stilmall och vad utgår man ifrån för mall? Jag tänker att man utgår ifrån en och gör den till sin egen liksom. Jag har ingen aning. Jag skulle vilja göra min egen personliga mall osv. Te.x. att när man skrollar ner i bloggen så är bakgrundsbilden densamma hela tiden, om ni förstår.
Som sagt jag kan ingenting om stilmallar så svara vänligt tack! 😊
Det du ser i din stilmall är kod som kallas för CSS. CSS anpassas efter hemsidan och skrivs annorlunda beroende på hur sidan är uppbyggd. Därför finns det inte riktigt någon grundmall att utgå ifrån när man bygger sina hemsidor eller sin blogg. Det finns jättemånga bra guider på nätet om just CSS, så mitt tips är att du googlar fram någon du gillar och lär dig från grunden. Dock bör du helst lära dig HTML först, som är ett annat språk för att bygga hemsidor, eftersom HTML och CSS går hand i hand. De här språken är inte särskilt svåra så du behöver inte vara rädd för att försöka lära dig dem! På en kväll har du lärt dig tillräckligt för att börja kunna använda dina kunskaper på din blogg, så ge det några dagar så kommer det nog gå bra!
Tack så mycket! 🙂
Tipsar om den här guiden till HTML och CSS, som jag tycker är superbra. Man får träna på allt man lär sig vilket gör väldigt stor skillnad: http://www.codecademy.com/tracks/web
Tyvärr är den på engelska, men hoppas att det går bra ändå! Codecademy är toppenbra överlag om det är något annat språk man vill lära sig.
Engelska funkar bra, tack så mycket! 😃