Bloggande iFokus

Bloggande

Etikett: bloggintervjuer
Läst 4837 ggr
monstermash
4

Intervju med Carolines jul

Intervju med den nystartade julbloggen Carolines jul

Berätta lite om dig själv och din blogg.

Jag heter Caroline, är 35 år och gift med Kalle. Vi har en 13-årig dotter som heter Maja. Till vår familj hör även två stycken nakenkatter (sphynxar) som heter Elvis och Isola. Vi bor i en villa i ett litet samhälle i Stockholms län. Min blogg, Carolines jul, handlar uteslutande om allt som har med julen att göra. Jag kommer bl.a. att skriva om hur jag och min familj firar jul och lägga ut lite juliga recept och så.

Hur kommer det sig att du började blogga om julen?

Eftersom julen och hela december är min absolut bästa tid på hela året och jag därför kan börja prata och planera inför julen mitt under högsommaren i 30 graders värme och strålande sol så brukar jag ofta få höra att jag är knäpp, det är ju ett halvår kvar till jul, och så suckar dom och himlar med ögonen åt mig osv. Jag tycker att det är en smula otrevligt eftersom så många pratar om sommaren och att dom längtar dit den här tiden på året, och inte tycker jag att dom är knäppa för det! Alla ska få tycka som dom tycker utan att behöva bli kallad knäpp tycker jag. Så det är en av anledningarna till att jag har startat min julblogg, att jag ska kunna skriva och planera där utan att ”pracka på” min jullängtan på en massa andra människor. Den andra anledningen är att jag genom att blogga om julen lindrar min längtan efter julen en smula och gör den mer uthärdlig 🙂

Berätta om din favoritjul.

Oj, det var svårt! Alla mina jular har sett nästan likadana ut så länge jag kan minnas. Alldeles, alldeles underbara! Men jag kan berätta om hur mina jular sett ut sen jag bildade egen familj 🙂

Jag brukar vakna ganska tidigt på julaftons morgon. Går då upp och ger katterna mat samt tänder en brasa i kaminen. Sen brukar jag väcka Kalle så att vi börjar förbereda vår julfrukost som består av dopp i grytan med julskinka och senap och iskall julmust till det. Så fantastiskt gott! När det börjar närma sig att frukosten är klar väcker vi Maja som då brukar öppna paketen hon fått i sin julstrumpa. Sen äter vi frukost. Det är inte riktigt jul förrän jag får dopp i grytan!

Efter frukosten brukar vi ta det lugnt ett tag innan vi gör oss i ordning för att antingen åka till mina föräldrar och fira jul eller för att ta emot julfirare hemma hos oss. Om vi har julen hemma hos oss så brukar alla föräldrar och syskon komma klockan 14 då vi dricker glögg och äter pepparkakor innan det är dags för Kalle Anka klockan 15. När Kalle är slut brukar vi börja förbereda för middagen medan våra gäster får roa sig själva 🙂 Oftast brukar maten vara klar till 17 och så sitter vi till bords i ca 1 ½ timme, vilket är alldeles perfekt, för då hinner vi med att plocka undan, ta hand om disken osv precis innan Karl-Bertil Jonsson börjar klockan 19. När Karl-Bertil är slut brukar det ta ungefär 10-20 minuter innan Tomten kommer. Tomten brukar ha med sig en julklapp var till alla barn som är med, som dom öppnar medan Tomten är kvar, sen måste han skynda vidare till alla andra barn. När Tomten har gått har vi utdelning av resten av julklapparna. Dom senaste åren är det Maja som har läst upp till och från vem julklapparna är och delat ut dom till sina ägare. När alla julklappar är utdelade så öppnar alla sina paket. När alla julklappar är öppnade och vi har städat bort allt papper, alla kartonger osv brukar vi titta på Tomten är far till alla barnen. Och efter det så brukar det oftast bli så att vi spelar något sällskapsspel, typ TP, käkar julgodis och bara myser 🙂

Har du några tips till de som vill börja julblogga?

Lägg upp mycket bilder och berätta om dig och dina nära och kära och om vad julen betyder för just dig/er. En blogg som innehåller enbart en massa recensioner på böcker, filmer osv tycker jag lätt blir ointressant. Självklart kan man skriva sånt med, men inte bara.

Vilka julbloggar läser du helst?

Jag gillar bloggar som är personliga och där man får lära känna personen som har bloggen. Mycket juliga bilder tycker jag är ett måste!

Vad är det bästa med julen enligt dig?

Den mysiga stämningen. Det finns inga måsten. Och att samla familj och släkt och bara vara.

Brukar du ha adventskalender på din blogg, isåfall varför? Om du inte har det, hur kommer det sig?

Det är första året jag har min julblogg, startade den i oktober, så i år har jag ingen julkalender. Men från och med nästa år kan jag mycket väl tänka mig att ha en adventskalender. Kanske med mina bästa recept på julgodis, julmat osv.

[mansolsson57]
0

Vad heter bloggen

Fridaaaa
0

#1 Finns en länk i texten till bloggen. Under rubriken "Berätta lite om dig själv och din blogg.".

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[mansolsson57]
0

Dåligt uppdaterad

Fridaaaa
1

#3  Upp till bloggägaren 🙂 Och eftersom det är en julblogg kanske det främst uppdateras kring jul och så?

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.