Bloggande iFokus

Bloggande

Etikett: ot-utanför-ämnet
Läst 468 ggr
[mansolsson57]
0

Var ska man hitta bilder?

Hej! Jag är lite sugen på att starta en blogg som ska heta kändisnyheterna. Men ni säger att det är roligt med bilder. Så på den bloggen måste det vara bilder på kändisar, men var ska jag få bilderna i från?

matildapsvensson
0

bla ifrån deras bloggar, ifall dem har eller så sök på google. Men var noga med att se till så du har tillåtelse att ta dem!

Mvh

[mansolsson57]
2

på google får man inte ta bilder hur som helst och där står inte om man inte får ta eller inte

matsdotter
1

Om du googlar så kan du alltid klicka in dig på sidan som bilden kommer ifrån, och då kan du fråga där om du får använda dig av deras bilder, oftast står det på sidan om man får det eller inte. Jag TROR dock att man får publicera bilder utan att fråga om man lägger en källhänvisning till bilden direkt under, men jag är inte helt hundra, så kolla upp detta innan. Det bästa är dock som sagt alltid att fråga fotografen/ägaren till bildens rättigheter före användande av bilden, mest för att det helt enkelt är hövligt.

[mansolsson57]
0

vet någon om det stämmer som #3 skrev?

_Alicia_
0

Kan visa med bilder hur man hittar bilder från google som man har tillåtelse att ta.

~ Hälsningar Alicia, Hoppsan och Kiwi! ~

Alicias.nu

ttournesol.weebly.com

Denna kommentar har tagits bort.
[mansolsson57]
0

#5 ja

_Alicia_
0

Kolla min tråd "Tillåtelse till bilder från google".

Alicias.nu

ttournesol.weebly.com

Fridaaaa
1

#3 Nej man måste fråga bildägaren först ändå.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

_Alicia_
0

#9 Nej, det behöver man inte.

Alicias.nu

ttournesol.weebly.com

Fridaaaa
1

#10 Jo det svaret har jag fått att man måste.
Man får göra en direktlänk till bilden men man får itne ta en bild och sedan skriva länk under utan att fråga bildägaren först

_Alicia_
0

#11 Kolla min tråd HÄR

Så gör man för att få tillåtelse till bilder från google. :)

Alicias.nu

ttournesol.weebly.com

Fridaaaa
4

#12 Google är dock bara en sökmotor, inte en bildkälla 🙂 Fast i din tråd är det ju gällande bilder som är tillåtna att använda, jag syftade på bilder överlag. 🙂
Ingen får till exempel ta bilder från mina bloggar, lägga upp på till exempel sin blogg och länka dit utan tillstånd, är så jag menar. Gäller ju bara bilder som det är tillstånd på.

_Alicia_
0

#13 Jaha, nej. Jag trodde du menade samma.:)

Alicias.nu

ttournesol.weebly.com

Eriikaa
0

Dum fråga kanske, men ska man inte sätta ett copyright på bilder som man inte får kopiera? Annars är det väl fritt fram att ta från google?

~ When life gives you a hundred reasons to cry, show life that you've got a thousand reasons to smile.

Fridaaaa
3

#15 Nej det måste man inte göra, det är skyddat ändå, ska framgå tydligt att det OK att ta, står det inget är det inte = att det är OK att ta bilden.

Google är dessutom en sökmotor, ingen bildkälla.

deeman
1

#15 Nej det är aldrig "fritt fram", gäller inte bara bilder.
Ang. Googels bildsök tycker jag ändå att det är god sed att skicka en notis till den rättmätige om det finns en möjlighet till det. Även om det framgår att man t.ex får använd/ändra bilden och använda i  kommersiellt syfte.

Daniel, Värd: Datorn i Fokus. Medarbetare: Webbprogrammering iFokus.