Ändra bredd och menyn
Hur ändrar jag bredden på headern så att den ökar på båda sidorna? När jag ändrar width så blir den bara större på höger sida. Så här ser koden ut:
margin: 0px;
padding: 37px 0px 0px 100px;
height: 340px;
width: 690px;
text-align: left;
border-top: 0px none;
border-right: 5px solid #000000;
border-bottom: 5px solid #000000;
border-left: 5px solid #000000;
}
Vill också flytta menyn mer åt höger, var ändrar man det? Har för mig att man ska ändra margin men det blir ingen skillnad när jag gör det. Koden:
margin-right:0;
padding: 24px 12px 0px;
background: #FFFFFF;
border-right-width: 5px;
border-right-style: solid;
border-right-color: #000000;
border-bottom-width: 5px;
border-bottom-style: solid;
border-bottom-color: #000000;
float: right;
width: 159px;
border-left-width: 2px;
border-left-style: solid;
border-left-color: #000000;
}
Headern: Öka så bred som du vill ha den - lägg till fler "px" på margin. Så det blir såhär: margin: 0px 0px 0px 0px; - kan inte i huvet men du får prova att sätta tex 100px på alla olika och se vilken av alla "px" som gör att headern flyttas åt det hållet du vill.
Menyn: Gör samma sak där - lägg till en "margin: 0px 0px 0px 0px;" och testa dig fram.
Hoppas detta ska vara till hjälp och hoppas du fattar! ;)
//Ellen
#1 Försökt med detta nu men det funkar inte… Ingen av px-en gör så att varken headern eller menyn flyttar sig åt det hållet jag vill, och hälften av dem gör inget alls. 🤔 Vad kan det vara för fel?
Tack för svaret!
Du kan ju kanske testa att göra samma sak med padding på båda. Annars vet jag faktiskt inte :/
//Ellen
Skulle du kunna länka till din blogg så är det lättare och se vad som är fel.
Vänliga hälsningar Jessica
medarbetare på socialt stöd & Anhöriga
#3 Funkar inte heller…
#4 Vill helst inte lägga ut bloggen såhär öppet då den är ganska personlig.
#5 du kan pma mig om du inte vill ge ut den här.
Vänliga hälsningar Jessica
medarbetare på socialt stöd & Anhöriga
Du ökar på bredden, men får även pilla med padding.
Header lägger du till ett center; efter bilden, och menyn ökar du på padding-left, eller padding-right. (right om den är för långt åt höger, left om den är för långt åt vänster.