Bloggande iFokus

Bloggande

Etikett: bloggproblem
Läst 649 ggr
matsdotter
0

För långa/tråkiga inlägg?

När jag skriver ett blogginlägg så skriver jag inte bara för att få ut ett inlägg, utan för att jag vill förmedla någonting. Detta resulterar i att mina inlägg ofta kan bli ganska långa, och jag får lite ångest för att de ska vara för långa och därmed långtråkiga att ta sig igenom, och att det ska resultera i att jag ändå inte når ut med vad jag vill förmedla eftersom folk inte orkar läsa det.

Vad är ett "lagom" (åh, hatkärleken till detta extremt Svenska ord…) långt inlägg enligt er? Beror det på ämnet, hur det är skrivet osv? Jag brukar försöka slänga in bilder så fort jag har några passande för att "lätta upp" texten lite, gör det det enklare för er att ta er igenom en text?

Jag försöker även skriva ganska lättsamt, så att det inte blir en "tung" text att ta sig igenom, men är lite rädd att jag ibland använder för stora/komplicerade ord som kanske inte hör till varje människas vokabulär?

Kika gärna in och kommentera längden vs. innehållet på mina inlägg också. Jag vill som sagt gärna delge mig och ha en diskussion med mina Läsare, men om de inte orkar ta sig igenom mina inlägg så är det självklart att det blir dåligt med diskuterande.

http://www.dimma.nu/ är min bloggadress. Bry er inte om den extremt fula headern, den ska fixas så fort jag får tummen ur och fotar några passande bilder. Om ni ändå kikar in så får ni mer än gärna ge konstruktiv kritik på resterande design av bloggen med. :)

Disturbed-Angel
0

Ja det där med att hitta en balans är svårt. Jag skriver också ganska ofta "för långa" inlägg. Jag tror att folk som redan är Läsare sen en tid tillbaka gärna läser. Men går man in på en random blogg och det är ena långa inlägget efter det andra orkar man inte läsa. (inte jag i alla fall) Så jag tror att deet bästa är att variera korta och långa inlägg.

matsdotter
1

Ja, självklart försöker jag variera längden på inlägg så att det inte blir bara långa inlägg, för då skulle jag personligen inte orka läsa heller. Jag försöker även att inte "flyta ut" för mycket i de längre inläggen, utan håller mig till en röd tråd så att det inte blir en massa irrelevant information också.

Dessutom försöker jag ha med en bild i åtminstone vartannat inlägg för att "lätta upp" helhetsintrycket av bloggen, så att det inte bara är massa text om man scrollar ner. Utöver det så försöker jag som sagt skriva ganska lättsamt och smått humoristiskt om det blir längre texter, just för att man ska orka ta sig igenom dem.

Min förhoppning är ju självklart att dessa saker gör att det inte blir jobbigt att läsa min blogg, och innan jag publicerar så läser jag igenom texten 2-3 gånger också för att se att jag tycker att det flyter på och är lättläst, men man blir ju så himla lätt hemmablind så det kan vara bra med yttre input lite nu och då. :)

matsdotter
0

Ingen mer som har lust att ge lite konstruktiv kritik eller tips och åsikter på ämnet? :)

Magisk
0

Jag gillar inte långa inlägg. Har ingen ro att sitta och läsa så mycket. Två stycken à 4-5 rader på varje tycker jag är lagom på en bred på 600px räknat.

Medarbetare på Anhörig.
Skrattar

LinaLj
1

Jag gillar tvärt om inte korta inlägg i allmänhet. Jag läser sällan bloggar för att få veta vad de har gjort under dagen. Jag läser hellre bloggar där jag lär mig något, får inspiration eller en tankeställare. Så de flesta bloggar jag läser regelbundet brukar ha relativt långa inlägg. 

Men det beror ju naturligtvis på vad inlägget handlar om. Jag skulle inte vara mer intresserad av en "dagboksblogg" bara för att personen skrev mer text om sin dag. 

Själv så skriver jag ofta längre inlägg vilket beror på att jag bloggar om ämnen där 4 rader inte räcker. Men jag försöker variera mig och putta in kortare inlägg lite då och då som något litet enkelt tips. Bara för att variera mig lite och för att jag inte ska känna att det måste ta ett par timmar att skriva varje inlägg.

smiliey0707
1

Jag gillar inet bloggar där man berättar om sin dag, "först vaknade jag, sen drog jag till skolan opch va me min bästis resten av dagen", tycker sånt är ganska oi´ntressant, "varför ska jag veta det liksom?" I like sånna inlägg som man får inspiration ifrån, inte bara jag jag jag hela tiden :) Jag tycker att långa inlägg är ok! Om man kanske sriver 4-5 rader, kanske 6-7 och sen hoppar du över en rad, då är det enklare att liksom läsa, om all text är hopp tryckt är det svårare. Sen bilder är alltid kul, skriv kanske halva inlägget, lägg in en bild ochy fortsätt skriva efter :) så man kan vila ögonen lite från all läsning med en bild

Lathundarna
0

När jag går in på din blogg slås jag av en tanke på direkten. Istället för att bilderna på rad en och en under varann, varför inte bädda in dem i texten? Det gör ofta att inlägg blir trevligare även om de är lite längre - förutsatt att bilderna har med texten att göra.

Ett exempel jag hittar är detta inlägget där bilderna hellre kunde legat jämte varann (t ex 2 och 2) med text under och över för att man som Läsare ska få bättre överblick, istället för att ligga under varann och vara jättestora. Om du förstår hur jag menar?