Bloggande iFokus

Bloggande

Etikett: kritiktrådar-lätt
Läst 831 ggr
Moalinn
0

Kritik på blogg

Har länge undrat vad folk tycker om min blogg men har aldrig fått någon riktig kritik. Haft bloggen sen April 2012 så den är något år och lite till. Det aldrig någon som har klagat så antar att den är tillräckligt bra för att kunna läsa varje dag, men tja.

Har ni någon kritik att ge mig? Både innehåll och design 🙂

http://moalinnahlstrom.blogg.se

Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto

Praefatio
1

Jag har svårt att sätta fingret på varför, men bloggen känns "rörig" och det gör att den blir svårläst.

Kan det vara att allt (inläggstext, rubriker, tid/datum/kategori etc) är i samma färg och nästan samma storlek samt att allt (även bilderna) är vänsterställda? Nu flyter alla inlägg ihop. Det blir ingen tydlig indelning.

Måste dock säga att jag gillar bakgrundsfärgen. Den är väldigt behaglig.

Tror att din blogg skulle komma mer till sin rätt om du bytte design, helt enkelt :)

Mimmi
0

Jag tycker designen känns enkel, stilren och överskådlig, inga fel där. Behagliga färger och inte en massa plotter. 🙂

För att åtgärda känslan av att alla inlägg flyter ihop, som Praefation pratar om, skulle man kanske kunna dela upp inläggen i boxar också, som du gjort i sidomenyn. Tror det skulle kunna göra allt lite mer avgränsat och tydligt. 

Angående innehållet tycker jag att det känns lite splittrat kring ämnena. Tror att du skulle tjäna mycket på att ha en lite tydligare inriktning. Som det ser ut nu tror jag att du riskerar att tappa Läsare som t.ex. gillar dina musikinlägg - för att de inte känner sig intresserade av din vardag, djur eller fotografi. Om du känner att du vill ha fler Läsare kan det vara något att se över. Det hjälper mycket att blogga med ett tydligt fokus. Språkmässigt ser jag inga fel med dina inlägg, de är välskrivna och lättlästa!

Moalinn
0

Tack så jättemycket!

Ska se om jag kan dela upp inläggen, själv tycker jag inte att det ser speciellt snyggt ut. Har försökt att sätta in en egen slutlinje (vet inte vad det heter?) men jag fattar verkligen inte hur jag ska göra. Tycker det ser väldigt rörigt ut med den vanliga nämligen. Hade isåfall centrerat datum och "kommentera" så det blir liksom ett stopp men ja.

Det är isåfall om jag dumpar hela vardagsgrejen och kör bilder och musik. När jag tänker efter på statistiken så går den mer uppåt när jag lägger in bilder/musik, än när jag skriver något annat.

Bilderna har jag aldrig tänkt på att de är vänsterställda, hur får jag dem centrerade? Funderar på om man ska centrera rubrikerna men då kommer jag också vilja centrera rubrikerna i menyn, kanske blir lika rörigt?

Vet även att "tillbaka till startsidan" ligger ovanför content och det stör mig något så otroligt men vet verkligen inte hur jag ska göra för att flytta den. Vill ha headern som en tillbaka till startsidan men får inte det att fungera. 😕

Fungerar headern som den är?

Medarbetare på Djurfoto

Praefatio
0

Varför inte leta efter en snygg gratisdesign som i grunden ser ut som du vill, och sedan ändra header och bakgrundsfärg bara? Att koda själv är jättesvårt om man inte redan kan HTML, och helt onödigt när det finns så mycket snyggt där ute redan.

Du centrerar bilderna genom att markera dem när du skriver inlägget, och trycka på centrera (bredvid ikonerna för kursiv och fet text etc, i verktygsmenyn alltså).

Jag är inget stort fan av headers som smälter in i bakgrunden. Jag gillar tydliga, markerade headers… men det är jag det.

Praefatio
0

PM:at dig.

Moalinn
0

Jag har nu gjort lite ändringar i bloggen.

Bytt header och färger, centrerat rubrik och datum, gjort content större så bilderna kan vara större - vilket då resulterar att det inte känns så vänsterställt.

Allt det här gjorde jag idag, så det är bara det sista inlägget ni kan se angående bilderna. Resten är vänsterställda (vissa är centrerade, men glömde lätt av att centrera nämligen) men annars så.

Även ändrat i innehållet, nu är det bara inriktat på foto och musik.

Har tyvärr inga före-efter bilder att visa, men hoppas att ni har något att säga iallafall.

Är den fortfarande lika rörig Praefatio?

länk hittar ni antingen i min signatur eller i #0.

Tack på förhand! 😃

Medarbetare på Djurfoto