Tips?
Hejsan!
Jag tänkte göra om min blogg en hel del och bara satsa på att skriva om djur, djurskötsel och tips&trix. :)
Jag vill skriva om lite olika projekt och lägga ut bilder och sådant men jag vill samtidigt ändå hålla det privata utanför.
Just nu skäms jag över hur jag har skrivit och hur mycket som jag ändå lämnat öppet för omvärlden om mitt privata liv.
Jag ska ta orken till mig att ta bort alla 75 inlägg (Förutom det senaste.. tror jag. Jag kanske sparar allt.. ).
Det jag undrar är om ni har några tips på hur jag ska lägga upp bloggen?
Många kategorier?
Mycket bilder?
Långa texter eller korta texter?
Vad föredrar NI som Läsare?
( Lägger under kategorin "börja blogga" även om jag har bloggat tidigare)
Min blogg med olika tips & trix, fakta och råd för små husdjur!
http://catchfatch.bloggplatsen.se
Om du tänkt skriva om Djur, skötsel och tips som du nämnde där uppe så tycker jag att långa inlägg med bilder som förklarar (i dom inlägg där du kanske ger tips kan du försöka ha steg för steg med bilder, brukar intressera läsare) eller som är relaterat till ämnet.
Gällande kategorierna så brukar jag själv skapa det nödvändigaste och kanske fylla på senare. Du kan ju börja med att göra kategorierna Djur, Djurskötsel och sen Tips & tricks. Sen kan du ju fylla på med att kanske göra en kategori för hundskötsel om det blir många inlägg om just det osv.
Om du vill hålla ditt privatliv utanför och tycker att du öppnat dig för mycket i dina tidigare inlägg så kanske du ska radera inläggen eller sätta dig och kolla igenom dom. Du kanske kan göra det så enkelt att du censurerar vissa inlägg genom att redigera dom och ta bort vissa delar.
Lycka till :)
Jag ser dagarna komma och sen springer dom förbi.
Http://lizzplace.com |
/ Lizette
Jag tycker att det låter som en jättebra idé att hålla det privata utanför och fokusera på ett specifikt ämne.
Angående kategorier så behöver kategorier oftast vara mer allmänna än man först tänker. Låt dem inte bli för specifika! Har man lite mer allmänna kategorier blir de även lite färre och enklare att navigera. Specificera med hjälp av taggar istället. Så lizzplace förslag om att börja med få och lägga till fler i efterhand om det behövs låter jätteanvändbart.
Ett bra tips när det kommer till själva innehållet är att tänka sig att man skriver för en tidning, men lite kortare. Skriv recensioner, debattartiklar osv! Tänk på att dina inlägg ska ge läsaren något - kunskap, tips, skapa debatt osv.
Hellre kvalitet än kvantitet är också viktigt att tänka på. Undvik att skrapa ihop halvkassa inlägg bara för att du känner att du måste publicera något. Då är det bättre att låta det ta tid och publicera välskrivna inlägg lite mer sällan.
Att hitta en lagom textlängd kan vara klurigt, och beror nog ganska mycket på ens ämne och Läsare. Jag skulle säga att det är att föredra att skriva lite för kort än lite för långt, eftersom man då i alla fall vet att läsarna orkar ta sig igenom allt. Texter upplevs som mer lättlästa när man blandar in bilder. Tydlig styckeindelning, rubriker och listor gör också att inläggen känns lite mer lättsmälta.
Lycka till!
Tack så jätte mycket för era förslag! :)
Jo jag hade tänkt varma texterna med bilder och använda mig av "steg-för-steg" bilder. :)
Mitt största bekymmer är hur jag ska ha råd med alla projekt och byggen som jag vill göra! :D
Och VART jag ska göra dem haha :P
Jag har gjort så alla tidigare inlägg är lösenordsskyddade tills vidare då jag ändå hittade saker som jag vill spara. :)
#3 _"Ett bra tips när det kommer till själva innehållet är att tänka sig att man skriver för en tidning, men lite kortare. Skriv recensioner, debattartiklar osv! Tänk på att dina inlägg ska ge läsaren något - kunskap, tips, skapa debatt osv."
_Recensioner ska jag försöka mig på! Bra tips! :)
Debattartiklar blir lite svårare då jag alltid råkar låta elak eller sarkastisk när jag skriver sådant.
Som du skriver så vill jag att mina Läsare ska känna : " Vad smart! ", " Så kan/ska jag göra", " Jaha! Är det så det ska vara" osv. :)
jag vill alltså ge de tips och kunskap för jag har tröttnat på att se folk som gör fel och som inte gör rätt! ( Tex utfodrar med sjukt dåligt foder eller liknande!)
Nu har jag kommit igång lite med bloggen!
Ni hittar den här!
Jag funderar fortfarande på hur designen ska vara och jag kan inget om det så tips mottages! :) Även om det feed back på inläggen!
Något som uppskattas av många är en ordentlig header :)
Jag ser dagarna komma och sen springer dom förbi.
Http://lizzplace.com |
/ Lizette
En bloggdesign som stämmer mer överens med bloggens tema tror jag skulle göra väldigt stor skillnad. Lite andra färger och en headerbild räcker gott och väl! På Bloggplatsen är det ju ganska enkelt att ändra färger, typsnitt och annat grundläggande.
Ditt översta inlägget är pedagogiskt och välskrivet! Dock tycker jag att texten blir lite svårare att läsa när den är centrerad. Att börja inlägget med "Hejsan!" känns lite onödigt också, skriv hellre en proffsig ingress!
#7 & #8 Ja jag skulle vilja ha en header med lite olika djur men jag vet inte hur man gör någon. :(
#8 Aww.. Jag som älskar centrerat haha :D
Nytt inlägg efter det du skrev så vart lite förvirrad och försökte hitta "Hejsan" haha men förstod sen att det var det näst senaste. :)