Bloggande iFokus

Bloggande

Etikettkritiktrådar-lätt
Läst 446 ggr
[lenniiis]
0

Bloggkritik

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nu har jag ändrat lite på min blogg. Den är inte helt klar, utan det är lite småfix kvar. Jag undrar vad ni tycker om min blogg? Utseendemässigt och så. Här har ni min blogg!

Jag har utgått ifrån en gratisdesign som såg ut såhär innan:

Mimmi
0

Här är några saker jag tänkte på med designen:

• Headern är lite smalare än resten av bloggen
    Gör den några pixlar bredare så att den är lika bred som resten av bloggen
  • Ram saknas på sidomenyn och på vänster sida av inläggsrutan
    Tycker att ramen är en fin detalj, men för att det ska vara konsekvent tycker jag att även sidomenyn och hela inläggsrutan ska ha samma ram
  • Länkarna i sidomenyn blir vita vid hover - syns då inte!
  • **Bloggen saknar namn och titel
    **

Rent allmänt är det alltid bra att tänka på att vara konsekvent och tänka sig ett osynligt rutnät som allt positionerar sig efter, så att t.ex. alla saker i sidomenyn börjar på samma plats vertikalt och saker har lika mycket "luft" (marginal och padding) runt sig överallt. Det är små förändringar som kan göra väldigt stor skillnad och som får saker att se lite proffsigare ut helt enkelt!

Överlag ser det bra ut! Du har ett tydligt färgtema som du följt överallt, det är behagliga färger och en tydlig, enkel design där man snabbt får en överblick och förstår vad som är vad.

[lenniiis]
0

De sakerna du nämnde är "småfix" som jag nämnde! :) Jag är fulld medveten om att det ser lite knasigt ut, det ska givetvis rättas till.

Gör den några pixlar bredare så att den är lika bred som resten av bloggen
Det går tyvärr inte, den är redan i max. Man kan bara ladda upp en bild i max storlek 1000 och headern är så stor.

• Ram saknas på sidomenyn och på vänster sida av inläggsrutan
    Det ska också rättas till när jag kommer på hur jag ska göra för att inte menyn ska smälta in i inläggsrutan. När jag har försökt har mellanrummet mellan menyn och inläggen försvunnit :(
  • **Länkarna i sidomenyn blir vita vid hover - syns då inte!
    **Oj då, det har jag inte tänkt på! Hur ändrar man det?
  • **Bloggen saknar namn och titel
    **Menar du där uppe i fliken eller?

t.ex. alla saker i sidomenyn börjar på samma plats vertikalt och saker har lika mycket "luft" (marginal och padding) runt sig överallt.

Jag har försökt men jag hittar verkligen inte vart jag ska ändra! :( Vet du vart man ändrar?

Tack för kritiken btw!

[lenniiis]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Behöver hjälp med 3 grejer.

1. hur ökar jag mellanrummet mellan "rubriken" och texten? både på sökgrejen och resten av menyn. Hittar inte vart jag ska ändra. Det måste väl vara margin, men var?!

2. hur förminskar jag det vita så att det inte är så mycket vitt bredvid texten? så att det blir lite mindre liksom?

3. hur minskar jag avståndet mellan texten? (inte mellan rubrik och text, utan mellan text och text).

lizzplace
0

du behöver inte ladda upp headern via blogg.se. jag laddar alltid upp mina headers via imageshack.us (måste vara medlem för att komma åt direktlänken) och där kan man även ladda upp transperanta headers osv. 

Det är som det skrivits innan snyggare när headern är lika bred som meny + inläggen. 

Sen tycker jag att du ska ändra så 2012 & 2013 i menyn är i samma färg som resterande rubriker.

Dina frågor i #3 kan jag inte i huvudet just nu tyvärr.

Jag ser dagarna komma och sen springer dom förbi.
Http://lizzplace.com |
/ Lizette

[lenniiis]
0

Men vaaa? Det visste inte jag :o Hur gör man?

Jo, har försökt men hittar inte vart de är någonstans haha :(

Mimmi
0

Imgur.com är också en bra bilduppladdningstjänst. Där behöver du inte bli medlem för att kunna ladda upp din bild och få din bildlänk. 🙂

Angående dina andra frågor så är mitt råd att du läser igenom några CSS-guider på nätet. Finns hur många som helst. Det är mycket bättre att du lär dig CSS och HTML ordentligt om du vill kunna göra sådant här, än att bara lära dig korta kodsnuttar. HTML Dog gillar jag, här är deras CSS-guide: http://www.htmldog.com/guides/css/beginner/

Grejen är nämligen den att alla bloggar (och hemsidor i övrigt också för den delen) är uppbyggda på olika sätt, med olika element, klasser och ID:n. Det gör att en CSS-fil eller kodsnutt inte alltid fungerar på alla hemsidor och bloggar, utan man måste skriva kod som är anpassad efter bloggens HTML. Därför är det bättre att du lär dig att skriva din egen kod, då lär du få saker att fungera exakt som du vill och på ett effektivare sätt. Hoppas du förstår vad jag menar!

lizzplace
0

om du ska ha en transperant header så öppnar du en ny transperant bakgrund i photoshop , gör det du ska ha på och sparar i PNG. Som sagt är imgur också bra och då laddar du upp, tar länken o klistrar in som vanligt. 

När jag bloggade på blogg.se så hade jag så pass bred blogg så jag laddade upp bilderna i inlägget i 1000px och hade då en header på ca 1300px. 

:)

/ Lizette

[lenniiis]
0

#6 Tack för tipset, men jag klarar inte av det :( Har inte läshuvud över huvud taget, behöver någon som visar/förklarar direkt typ.

Tack för tipset om headern! den är lika stor som allt annat nu .D

lizzplace
0

Kolla om det finns tutorials på youtube :)

/ Lizette