Bloggande iFokus

Bloggande

Etikett: kritiktrådar-medel
Läst 2052 ggr
ramm5tein_
0

Ni med större bloggar/erfarenhet

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Eller som bara vill ta er några minuter att läsa det här och ge mig kritik! Det hade gjort min kväll!

Jag vet inte hur många ni är här som har större bloggar, tänker typ 500 unika besökare per dag eller mer. Jag stöter på vissa problem i mitt bloggande då och då på www.litziumworld.blogg.se . Jag förväntar mig för mycket av mig själv (tror jag) och jag blir hela tiden besviken då besökarantalet inte stiger.

Jag har bloggat sedan 2007 (från 2008 mer seriöst) på olika bloggar. Där kring 2009-2010 hade jag som oftast 300-400 unika Läsare. Idag har jag en vanlig dag 100 unika, om jag har riktigt tur. 70 brukar vara standardtalet nu. Jag har alltid varit alternativ och bloggat om alternativ stil. Det är min grej, och jag gör det även nu fastän det blandas in lite med annat. Oftast brukar det vara kläder, musik, mig själv och min alternativa stil samt starka åsikter. Är inte det ett koncept för en välbesökt blogg? Jag ser dessutom alternativ ut, bor i en liten stad där jag sticker ut mycket och gör en del alternativa modelljobb?

En av mina högsta drömmar har varit sedan jag började blogga att lyckas med bloggen en vacker dag. Nå åtminstone 500 unika besökare varje dag, ha en rejäl skara som uppskattar och kommenterar kring det jag skriver. Att jag lyckas nå ut och inspirera, för det är mitt främsta mål med mitt bloggande. Förutom att jag tycker det är så jäkla kul att uttrycka mig då. Varför lyckas jag inte? Varför har läsarna bara sjunkit?

Jag är inte en sådan som vill tigga och hora runt hos andra för att få Läsare. Som oftast kommer de ändå inte tillbaka, och jag tycker det är patetiskt att så många gör just så. Bara bloggar i syftet att få mycket besökare och verkligen kastar ut sig och gör sig till åtlöje i alla möjliga kommentarsfält. Jag pluggar just nu samt har ett extrajobb och kan inte ägna massa tid åt bloggandet just för att kommentera hos andra, då jag inte ens vill det. Jag vill blogga själv, jag läser knappt andra bloggar! Är man körd som framtida storbloggare då?!

Lite långt det här, men jag känner mig så lost. Har jag inte bloggat något en dag (försöker hålla mig till tre gånger per dag som oftast) får jag dåligt samvete, får lite ont i magen när jag ska kolla statistiken, och när jag gör det blir jag aldrig positivt överraskad. Jag vet inte om problemet är att rätt Läsare inte vet att jag finns, men även jag får perioder då jag kommenterar mycket hos de som har liknande stil som jag.

Summan av kardemumman: Jag började blogga för att jag tycker det är roligt, för att jag vill inspirera och för att jag tycker att jag personligen får ut något av det. Jag ser alltid till att ha snygga unika designer, är nischad, provocerar på ett lagomt sätt genom att vara den jag är. Men vem bryr sig? Och nu då? När jag ändå inte når dit jag vill? Med alla mina egna krav på mig själv, mitt humör som sjunker i backen då jag skrivit ett kick-ass inlägg och knappt någon har läst och framför allt inte kommenterat?

Jag vet inte… Vill du göra det för min skull eller är intresserad av min blogg så besök den gärna på länken här nere och skriv antingen här eller i bloggen vad du gillar/inte gillar med den, vad du är mer intresserad av/vad som eventuellt kan locka bort Läsare. Det hade betytt asmycket. Jag mår verkligen inte bra när bloggen inte är på topp. Jag vet inte om det är något seriöst problem jag har, jag borde ju inte låta bloggen påverka mig såhär mycket. (Har jag mot all förmodan några Läsare här får ni ursäkta mig för min störiga blogghjärna!)

Bat hugs & kisses ^V^

dreams about the far woods and constant full moons.
~join LITZIUMWORLD <--- INSTA: lisalitzium Måne

Liie
1

Nu har jag inte 500 Läsare per dag men var lite i samma situation som du. Sedan 2009 har jag också försökt att få en större blogg för att inspirera och få ut min kreativitet, och på senare tid nå ut med mitt företag, men har vant mig vid tanken på att alla nog inte kan få den där stora bloggen man önskar. Numera är jag väldigt glad för mina 150 trogna Läsare, dom är så trevliga :)

Tror helt klart att man måste vara riktigt aktiv hos andra som är som en själv, skriva extremt relevanta kommentarer och kommentera ofta hos en och samma person så man bli igenkänd och skapar något slags band, samt svara på kommentarerna man får. Till mina Läsare försöker jag alltid kommentera något vettigt på deras bloggar, lite för att visa att jag uppskattar att de tar sig tid att skriva hos mig. Allt som oftast finns det något inlägg som man kan kommentera utan att låta som en spammare. Men det tar ju tid att leta upp det förstås…

Jag är tyvärr inte så bra heller på att leta upp nya bloggar och kommentera och följa dem, har helt enkelt inte tid så ja, jag tror nog man är ganska körd som blivande storbloggare om man inte vill läsa andras bloggar, det är jag levande bevis på.

Jag läste faktiskt din blogg för några år sedan men kommer inte ihåg varför jag slutade. Du säger ju här att du vill ha förslag på vad det är som kan locka bort Läsare så ta inte illa upp nu, men genom att kika på din blogg så ser jag en sak som gör att jag inte skulle kommentera där idag, och det är meningar som den här "kräks i kommentarsfältet. kräks. tycker det är så otroligt intressant. känn dig tvingad i och med att du faktiskt är bloggläsare." Jag blir helt anti när någon tvingar mig att göra saker, även om det kanske var menat på ett skämtsamt sätt. Nu vet jag inte om du skriver så ofta eftersom jag slutade läsa där, men den attityden tilltalar inte mig. Jag tycker dock inte att du ska sluta skriva på ditt sätt bara för att en person inte gillar det, man kan omöjligt skriva för alla. Och det är bra att det finns lite olika sorters bloggar därute!

Annars tycker jag du har en fin blogg, designen är alldeles lagomt enkel och fint gjord! Och du har ju helt klart en egen stil så hittar du bara rätt personer att inspirera så tror jag de kan bli trogna Läsare. Kanske leta upp några bloggare som ser ut att ha början till en alternativ stil, kommentera något de skrivit så de hittar dig och kanske inspireras till att våga gå hela vägen med deras egna stil :) Är nog lättare att fånga "nybörjarna" än att fånga de som redan är alternativa fullt ut.

Hoppas du hittar något sätt i alla fall, det är jobbigt det där när man själv tycker att man skrivit bra inlägg och förväntar sig massa respons så kommer det inget, jag har varit med om det alltför många gånger också och det är ju en rejäl humörsänkare.

Disturbed-Angel
0

Jag har många gånger känt precis som du. Jag var stressad försökte skriva bra inlägg varje dag och blev besviken när läsarantalet inte gick upp. Men då får man helt enkelt försöka ta ett steg tillbaka, att slå igenom i bloggvärlden är inte stor. Man har sådan extremt stor konkurrens och allt fler börjar blogga. Men om du tänker dig ett rum med 70 personer i det så är det rätt många människor. sjuttio personer som sitter tysta och lyssnar på det du säger. 

Var stolt över det du skriver och lägg tid på att skapa bra inlägg istället för att stressa fram massor med inlägg som i slutet kanske inte blir så bra och var glad åt de Läsare som du har. Det är ju faktiskt många som inte ens kommer upp i så höga läsarsiffror som du har.

ramm5tein_
0

Tack ni båda! Glad att folk tar sig tid att svara och lite lättande att se att jag inte är den enda som känner så.

#1 För att svara på "kräks" grejen brukar jag ärligt talat aldrig skriva så. Jag själv gillar dock bloggare som är lite provocerande (om man nu kan tolka just det som provocerande) och går lite ut över ramarna för hur man uttrycker sig. Det var väldigt ironiskt menat och inte alls som att tvinga någon 🙂 Så på den fronten finns det ingenting att ändra på i och med att jag aldrig skrivit på det sättet. Men det är det som är grejen också, vill man ha respons på något och skriver "skulle verkligen verkligen uppskatta om du ville säga dit!!" gör det ingen skillnad heller. Så man får väl testa sig fram lite tänkte jag. Någon skrattade säkert till, men kanske inte ansåg sig vara så brydd angående frågan.

Om du läste min blogg, minns du under vilken tidsperiod/hur du hittade till mig? Om det var kring 2009-2010 hade jag mycket mer "bloggkontakter" om man säger så. Att man kommenterade hos varandra osv. Jag har inte heller alltid haft den här mörka goth-stilen generell, utan vid den tiden hade jag blått hår, blont hår och lyssnade inte riktigt på musiken jag lyssnar på nu. Bara intressant ifall du kommer på!

Och precis #3, brukar tänka sådär också. 70 personer i ett rum är ju ändå en del och kanske speciellt ifall man inte är någon som kommenterar hos andra. Är det något som verkligen fångar mitt intresse skulle jag vilja kommentera. Men annars är det så mycket "horeri" i kommentarsfälten (i alla fall inom blogg.se, nattliv, devote) så känns som att man aldrig blir tagen på allvar ändå. Känns som att hela kommentarsgrejen är förstörd på något sätt.

Liie
0

Ja man ska ju helt klart prova sig fram vad det är som fungerar :) Själv tycker jag inte alls om provocerande bloggar, så det kanske var därför jag lämnade, jag har ingen aning, har lämnat så många bloggar under dessa år. Kan också ha varit att mitt intresse för musik och konserter och att klä mig mer "rockigt" avtog litegrann, och därmed kanske det inte var lika kul att läsa om sånt längre.

Jag vet inte vilket år det var men jag var med på den tiden innan du bytte domän till lisabjernhagen.se (stavning på det? tyckte alltid det var ett så svårt efternamn :p) och en stund in på den, tyckte det var kul att hitta någon som gillade metal men kände att det blev ingen sån där kontakt som jag gärna vill ha med bloggare. Utan den kontakten måste bloggen vara riktigt intressant och givande för att jag ska stanna. Men det har som sagt inte nödvändigtvis med din blogg att göra, utan det är mycket möjligt att det var min intresseomvändning som gjorde att jag slutade läsa :)

monstermash
0

Vad är syftet med tråden? Att diskutera ämnet i allmänhet eller vill du ha bloggkritik framförallt?

ramm5tein_
0

#4 absolut, jag förstår! läste mer bloggar jag med förr, och varför jag slutade läsa hade nog igen särskild anledning. #5 tips och kritik! Lite hur man kommer ur bubblan att påverkas så mycket av läsarantal osv.

monstermash
0

#6 - Men tips och kritik på bloggen eller om hur du ska blogga bättre? :)

ramm5tein_
0

#7 Både och tänkte jag! Det hör ju ihop 🙂

ramm5tein_
1

Går i för sig även att lägga till att jag inte tycker själv att jag bloggar dåligt. Jag gillar mitt upplägg rätt bra, handlar väl mest om att jag inte orkar med att bli besviken hela tiden (då jag önskar att jag hade fler Läsare, lockade fler.) Men å andra sidan ska den ju inte locka vem som helst, jag har ju vissa inriktningar och vill till exempel inte bara kasta ut mig för att "bli stor". Jag vill bli uppmärksammad för rätt anledning, eller hur man ska säga.

supernatural
1

Något jag har märkt gör stor skillnad är bloggdesignen, förr när jag hade standard-tema så fick jag knappt några besökare alls.
Men sen när jag skaffade photoshop (och kunde hantera det, haha) så gjorde jag egna headers, sidomenyer och efter ett tag kunde jag anpassa en design precis som jag ville ha den och därför på något sätt knyta ihop min bloggsäck så att säga.

Det krävs också mycket av inläggen, jag redigerar alltid i photoshop innan jag gör ett inlägg, gör något fint collage eller bara har en bild på mig själv och sånt. 
Ju mer tid man lägger ner, ju mer får man tillbaka 🙂

Jag tycker din blogg är underbar och ärligt talat behöver du själv inte fixa något speciellt på din blogg, det kanske bara är att folk inte vet om att du finns!
Ifall man inte har något problem med att vara lite överallt så är det superbra tips att; kommentera andras bloggar ofta, publicera sig själv på forum, mötesplatser, facebook, facebookgrupper (inriktade på bloggpublicering då, annars kan det bli lite onda blickar) och annat.

Men det är svårt det där!

❤️ - Med kärlek, utan våld - Hjärta

ramm5tein_
0

#10 Absolut, bloggdesignen gör jättemycket! Den läggs det stor fokus på. Hanterar tyvärr inte photoshop värst bra och är inte så intresserad… Använder mig av picmonkey som jag tycker är simpelt, men inte så att jag klipper och klistrar och sätter ihop bilder riktigt.

Tusen tack du! Kul att höra. Jag gör allt det där skulle jag väl säga förutom att kommentera mycket hos andra. Jag tycker att det tar sådan tid och jag vill ju vara ÄRLIG med mina kommentarer också. I och med att jag inte är så intresserad av andra bloggar i regel blir det lätt… fejk annars. haha

ramm5tein_
1

#10 Länka gärna till din blogg förresten om du vill! 🙂

(Länkning sker i reklamtrådar eller utbytes över pm. /mod)

supernatural
0

#11 Ah det är ju sant det blir lätt så, jag som älskar att läsa bloggar har inte det problemet, haha ^^

❤️ - Med kärlek, utan våld - Hjärta

Niklas
2

Om du vill ha riktigt många Läsare tror jag att du behöver satsa mer på Google. Google gillar sajter som har tydliga ämnen. Som berättar om de ämnena. Jag har tittat lite på din blogg och du är ganska sparsam med sånt.

Skriv tydliga rubriker som berättar vad inläggen handlar om. Gärna frågor, uppmaningar eller påståenden kombinerat med ord som är viktiga för bloggen. Rubriker som Sims night, The little helper och Gifts from Martin säger inte så mycket. Det kan funka för kändisar med väldigt många följare, men inte för oss andra.

Tänk att den som söker efter något din blogg handlar om ska lockas av rubrikerna. Visa att du har en alternativ stil och starka åsikter både i rubriker och text. Rubrikexemplen ovan är rätt passiva. Vad är det med Sims night? Vem är The little helper? Och vem är den där Martin och vad är det med hans presenter? Varför ska jag läsa vidare?

Ge läsaren något i varje inlägg så att hon eller han gärna kommer tillbaks. Annars är risken stor att de som följer dig bara är personer som redan känner dig och då är publiken rätt begränsad.

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

ramm5tein_
0

#14 Förstår nog ungefär vad du menar, men nu när jag skriver på både engelska och svenska vill jag i alla fall att rubrikerna ska vara på engelska. Jag skulle säkert kunna tänka till bättre, men jag skriver ju liksom i rubriken vad inlägget kommer handla om. Skriver jag vem "the little helper" är i rubriken, kan det ju inte kännas lika intressant att gå in och läsa om vem som är denne, till exempel 🙂 Då allt avslöjas i rubriken.

Det med google. Hur tänker du då? Mitt bloggflöde ska vara kopplat till google, sökmotorer eller hur man ska säga. Du tänker att jag bör utveckla rubrikskrivandet då? 

Att ge något i varje inlägg, som en cliffhanger(?) känns väldigt svårt då mitt innehåll är brett. Jag lägger ut en del hel outfits som speglar och inspirerar andra ang min stil, det bör få de intresserade att komma tillbaka. Menar du att skriva något i stil med "mer om blablabla nästa gång!"? Förstod nog inte riktigt. För jag kan ju inte gå ifrån mitt syfte och innehåll i bloggandet bara för att locka Läsare, det är inte mitt syfte.

ramm5tein_
0

Sedan är det antagligen ett dåligt läge att hamna på min blogg just nu då jag inte alls tänkt till kring inläggen nu under jul och innan, då det knappt funnits tid överhuvudtaget till att blogga. Det blir lite som det blir och hellre det än att jag inte bloggar alls tänker jag.

Annars brukar jag ha med shopping-tips flera gånger i veckan, jag har "veckans frågor" varje söndag där jag besvarar läsarfrågor, postar hela och bra tagna outfits ca 3 gånger i veckan och delar mycket musik. Inspirerande bilder från min besatthet vid skog och vinter brukar synas tydligt och då och då kommer det vassare inlägg. Så ser det tråkigt och lamt ut just nu tror jag faktiskt det är anledningen, för så som jag beskrivit här ovan ser det ut under normala omständigheter!

Niklas
1

Förstår nog ungefär vad du menar, men nu när jag skriver på både engelska och svenska vill jag i alla fall att rubrikerna ska vara på engelska.

Det är inget problem att rubrikerna är på engelska så länge som även texten är det. Skillnaden är bara att du vänder dig till engelskspråkiga.

Jag skulle säkert kunna tänka till bättre, men jag skriver ju liksom i rubriken vad inlägget kommer handla om. Skriver jag vem “the little helper” är i rubriken, kan det ju inte kännas lika intressant att gå in och läsa om vem som är denne, till exempel Då allt avslöjas i rubriken.

Det kan som sagt fungera om man är känd och har en hängiven skara följare som löser oavsett vad man skriver. En rubrik som The little helper innehåller inget som lockar till vidare läsning. Vad skulle den som tycker att en sån rubrik låter intressant ha sökt efter på Google? Inte ens i själva bloggtexten nämner du att det är en hund det handlar om. Sökmotorer är blinda. De ser inte bilder och har ingen aning om vad det inlägget handlar om. Hur har hjälpredan hjälpt? Vad har hjälpredan gjort? Den som känner dig och hunden kan tycka att innehållet är intressant, men resten då? Vill du ha mer än 500 följare är det för “resten” du måste skriva i första hand.

Det med google. Hur tänker du då? Mitt bloggflöde ska vara kopplat till google, sökmotorer eller hur man ska säga. Du tänker att jag bör utveckla rubrikskrivandet då?

Google svarar på frågor i första hand. Den som har bäst svar på det folk frågar efter hamnar högst upp i Googles svarslistor. Vilka frågor besvarar dina inlägg? En blogg om teknik svarar på frågor om tekniska saker. En blogg om mode svarar på moderelaterade saker. En bröllopsblogg svarar på frågor om bröllop. Vilka frågor är det du vill besvara i din blogg? Vilka frågor vill du att din blogg blir de översta svaren på?

Att ge något i varje inlägg, som en cliffhanger(?) känns väldigt svårt då mitt innehåll är brett. Jag lägger ut en del hel outfits som speglar och inspirerar andra ang min stil, det bör få de intresserade att komma tillbaka. Menar du att skriva något i stil med “mer om blablabla nästa gång!”? Förstod nog inte riktigt. För jag kan ju inte gå ifrån mitt syfte och innehåll i bloggandet bara för att locka Läsare, det är inte mitt syfte.

Nja, jag tänker mig mer som det jag skrev ovan, att du exempelvis ska besvara frågor. När man lämnar din blogg efter att ha läst ett inlägg ska man ha fått svar på en fråga, roats, oroats eller något annat som gör att man bokmärker den. De som inte bokmärken den kommer inte tillbaka.

Visa att du har starka åsikter. Det spelar ingen roll om man håller med om dina starka åsikter eller tycker att de är helt galna. Det viktiga är att du engagerar läsarna så att de lämnar bloggen med en stark känsla. Jag tycker att det du skriver låter tillbakalutat. Du visar inga starka känslor eller åsikter. Inte ens när du lägger ut bilder av kläder och smink vet jag vad du tycker om dem för det skriver du inte. Det enda jag anar att du gillar är din pojkvän. Fast det är inte så ovanligt att det sticker ut. :-)

Niklas
0

#16: Okej.

Denna kommentar har tagits bort.
ramm5tein_
0

#17 Okej, förstår bättre vad du menar! Men om jag inte vill bli uppmärksammad för eventuella starka åsikter? Om mitt syfte är just att inspirera, dela med mig av mig själv, min stil, saker jag fotograferat osv? Om jag bloggar om till exempel shopping eller outfits känner jag det inte nödvändigt att dela med mig av att "den här tröjan är så jävla snygg!!" eller "jag älskar verkligen dessa nya skor", eller "den här tröjan är ärligt talat ful, köp den inte" osv. För just när det handlar om inspirationsbilder, antingen på mig eller då det gäller shopping, tycker jag att bilderna kan tala för sig själv.

Vad jag även lärt mig i bloggvärlden (som visserligen inte syns i sökmotorerna) är ju att bilder i princip är viktigare än text. Det beror förstås på vad man bloggar om, men i mitt fall säger oftast bilderna mer än tusen ord, fastän jag nu ÄLSKAR att skriva mer emellan åt. 

Att uttrycka känslor har jag inget problem med, men jag känner att det blir lite övertydligt då man gör så. Inte riktigt det jag vill förmedla. Om du förstår övertydlighets-grejen? Skriver jag till exempel "Det här är min hund Burton med en tomteluva. Han är så fin min hund, är så tacksam över att jag har honom" med en bild på honom under är det förvisso tydligt, men inte på sättet jag vill skriva. Känns klyshigt och inte riktigt så jag vill uttrycka mig. Jag känner väl att min blogg är mer åt bild-hållet då det inte gäller att jag till exempel berättar vad jag gjort under julen, vad jag tycker i en fråga eller någonting. Men nu är inte fokuset i bloggen på starka åsikter, så på den fronten blir det lite knepigt…

Om jag nu inte missförstod dig helt igen! Jag menar, kolla in modebloggar, inspirationsbloggar, bakbloggar eller vad som helst. Jag är för personligt bloggande med åsikter, men det har ändå inte blivit mycket sånt hos mig och det är inte bara kända personer som lyckas med bloggar med färre åsikter och fler "ytligheter". Stil, inspiration, tips. Jag anser snarare att det är sådana bloggar, som man mest kan luta sig tillbaka och titta på, som det går bra för.

Niklas
1

#20: Okej, förstår bättre vad du menar! Men om jag inte vill bli uppmärksammad för eventuella starka åsikter? Om mitt syfte är just att inspirera, dela med mig av mig själv, min stil, saker jag fotograferat osv?

Du skrev i #1 att:

"Jag har alltid varit alternativ och bloggat om alternativ stil. Det är min grej, och jag gör det även nu fastän det blandas in lite med annat. Oftast brukar det vara kläder, musik, mig själv och min alternativa stil samt starka åsikter."

Det var därför jag skrev om starka åsikter. Starka åsikter är intressant. Vill du inte skriva om det låter du bli.

Vad jag även lärt mig i bloggvärlden (som visserligen inte syns i sökmotorerna) är ju att bilder i princip är viktigare än text. Det beror förstås på vad man bloggar om, men i mitt fall säger oftast bilderna mer än tusen ord, fastän jag nu ÄLSKAR att skriva mer emellan åt.

Så länge som du är medveten om att det är väldigt mycket svårare att få hjälp av Google utan så mycket text är det inget problem. Du får göra jobbet själv i stället. Då gäller det att du är ute mycket på nätet och sprider ditt namn så att folk vet att bloggen finns och vad den handlar om.

Jag anser snarare att det är sådana bloggar, som man mest kan luta sig tillbaka och titta på, som det går bra för.

Det kan vara så, men jag tror att det är skillnad på att läsa tillbakalutat och att skriva tillbakalutat. :-)

Ett tips när det gäller bilder är att du försöker bjuda på dig själv. Om jag jämför med exempelvis Kenza så flörtar hon, tokar sig och ler mycket på sina bilder. Sånt lockar många. Alla vill vara med den som har roligt. Hon använder till mesta delen bilder med sol och glada färger. Mycket taget utomhus i olika spännande miljöer.

penphotography
3

Jag håller med Niklas om att tänka på Google och att skriva lite vassare.

Det jag spontant kom att tänka på när jag tittar på din blogg är reklambannern i toppen. Reklam för Myresjöhus tillför inte din blogg något. Jag är inte helt emot reklam så länge den är relevant. Är den inte det så är den bara ett irritationsmoment. 

Din header passar inte in i bredden för min dators skärm vilket gör att jag ser tre och en halv bild. Det skulle jag ändra om jag var du så att det ser likadant ut oavsett skärm. 
Personligen tröttnar jag på bloggar som byter design och layout stup i kvarten. Det blir lite som när affären som man är van att handla på möblerar om. Man känner sig vilsen och hittar ingenting.

Du har infinityscroll på din blogg vilket fungerar bra. MEN, eftersom du har dina widgets med "arkiv" och "kategorier" med mera i botten så hinner man knappt läsa än mindre klicka på dessa. Försök göra det så lätt som möjligt för dina Läsare att navigera på bloggen för att hitta fler inlägg i samma kategori som de gillar. Detta kanske inte ger så många fler unika besökare i första skedet, men det ger definitivt fler sidvisningar vilket kan leda till fler inlänkar och sen i sin tur fler besökare.

Hälften av mina Läsare surfar på min blogg med hjälp av mobilen. Jag tror inte att det är unikt för min blogg. Därför tror jag att det är smart att se till att mobilanpassa bloggen så mycket det går.

Jag tror att man först och främst måste skriva för sin egen skull. Att skriva om det man själv vill läsa om istället för att skriva om det läsarna vill läsa om. Man måste inte vara expert på allt själv. Skriv om det som du funderar på, hur du resonerar och locka till kommentarer med hjälp av frågeställningar.
Om man väljer att skriva om det som man tror att läsarna vill ha så blir bloggen ofta oengagerad i mitt tycke. Våga gå din egen väg eftersom du då uppfattas som mer äkta och det gör andra mer intresserade av dig.

Content is king. Det klassiska rådet om man vill ha många Läsare är att uppdatera ofta, helst flera gånger om dagen. Det fungerade säkert förr men idag är det många fler som bloggar. Nu kanske det spelar roll vad man bloggar om men vem tusan har tid att läsa en och samma blogg flera gånger om dagen? Jag följer ca 60 bloggar och det finns inte en enda blogg som jag läser dagligen. Någon enstaka uppdaterar nästan varje dag men de flesta någon gång i veckan till den som är mest gles och endast uppdaterar någon gång i månaden. Men det gör ingenting när varje inlägg är välskrivet och har substans. Så innehållet tror jag är viktigare och viktigare numer för att nå många Läsare.
Om jag var intresserad av den alternativa stilen så skulle jag inte följa din blogg på grund av att den är för spretig. Försök att renodla och hålla dig till ett tema. Nu blandar du inläggen väldigt mycket och att läsa om vad du till exempel åt till middag eller att du har mensvärk tillför inget om man inte redan känner dig privat.
Chansen att få många Läsare är nog större om man skriver om ett smalt nischat ämne än om man blandar lite allt möjligt. Helt enkelt för att konkurrensen om läsarna för vardagsbloggar är så mycket hårdare.

Något som är intressant är kommentarer. Jämför med kända personer som Jamie Oliver till exempel. Med tanke på hans stora läsarkrets världen över så är antalet kommentarer förvånade litet.
Däremot är det intressant att se hur många som länkar till olika inlägg. Jag har till exempel inlägg utan kommentarer men som blivit länkat ett 50-tal gånger enbart på Facebook. Det visar ju att man ändå når läsarna och att de blir engagerade. Visst är det lite synd att det inte alltid syns i kommentarsfältet men man får ta att majoriteten vill läsa i det tysta.
Min erfarenhet är dock att om någon väl börjat kommentera så fortsätter de ofta. Det gäller bara att locka till kommentarer i inlägget. Bästa sättet för det är att sticka ut hakan alternativt be läsarna om råd.

Våga länka till andra. Många är så rädda för att länka till konkurrerande bloggar. Men det ger faktiskt mer trafik om man länkar. Till exempel kan du skriva på ditt sätt och ur din synvinkel om ett ämne som du läst om i en annan blogg och länka till den bloggen. Listor på läsvärda bloggar i din nisch är också ett bra sätt att driva trafik. 

Länka gamla inlägg i sociala medier lite då och då.

Länka även till dina gamla inlägg om samma ämne. Har man bloggar länge så finns det många inlägg att använda sig av.

Gästblogga hos en större blogg på samma tema som din med fler Läsare alternativt en blogg med en närliggande målgrupp. 

Posta inläggen när läsarna har tid att läsa. Till exempel är måndag förmiddag en tid då många läser bloggar.

Det är mycket jobb med att blogga så jag tror helt och hållet på att man ska göra det för sin egen skull. I perioder kanske det kan vara bra att strunta helt i statistiken och bara skriva. Sen kan man gå tillbaka och analysera när, hur och varför vissa inlägg, veckodagar, tider på dygnet har fler Läsare, kommentarer och hur de har hittat inlägget.

~Penna~

Medarbetare på Körning iFokus

ramm5tein_
0

#24 Tack för många bra tips! Eftersom jag skriver som jag vill, om min alternativa livsstil som även handlar om vad jag och pojkvännen lagade till middag eller att jag hade så mycket mensvärk igår, förstår jag inte varför det skulle vara negativt att ha kvar? Min blogg är inte en renodlad stil-blogg, utan den är mer en livsstilsblogg. Men i och med att jag är så inne på den alternativa stilen, samt andra inspirerande grejer blir det lätt 50/50, ungefär så jag vill ha det. Jag vill kunna känna mig fri att ena dagen skriva om hur jobbigt det är med mycket plugg i skolan, där andra kanske kan relatera, till att nästa dag tipsa om shopping. Är det fel? Jag ställer dig inte mot väggen, men jag i alla fall gillar bloggar där man får lära känna bloggaren/skan lite bättre, trots att bloggen kanske inte har ett alldagligt syfte egentligen 🙂

Reklambannern har jag för att man på så vis får fler poäng genom blogg.se för att kunna köpa sig till en plats där ens blogg visas i ca 20 minuter för alla inloggade på hela blogg.se. Jag tycker det är värt det eftersom jag då och då får chansen att visa upp mig, och jag har fått många nya Läsare på det sättet.

Det med designen har jag inte hört någon stöta på förr. Jag har en förvald panorama-design som är gjord av blogg.se, så då är det j*vligt typiskt ifall den ser skit ut på vissa datorer då jag faktiskt betalar pengar för att komma åt redan gjorda designer bland annat. Det finns till och med en mobilversion för det temat jag har, som ska vara optimalt för mobilläsning, så det låter väldigt konstigt om det inte ser bra ut. Menade du att headern upprepar sig? Delar sig i tre? Jag har alltså inte själv aktivt valt infinity-scroll utan det ingår med temat, jag tycker det fungerar jättebra och att arkiven skulle scrollas ner lite för snabbt förstår jag inte varför det skulle vara ett problem. Aldrig slagit mig innan, men för vissa kanske det är irriterande!

Jag postar mina inlägg i olika grupper för bloggare, ser till att synas, länkar då och då tillbaks till gamla inlägg och kommenterar måttligt hos andra. Mer och mindre i perioder. Gästblogga har jag definitivt inte lust med så det går bort, det med länkningar känns inte heller relevant… Inte än i alla fall. Min blogg är ju mitt utrymme och jag har inte riktigt funnit någon bloggare (som inte är väldigt stor och som inte skulle länka tillbaka) som jag har lust att "ta upp" eller vad man ska säga. Men tack för tips i alla fall!

ramm5tein_
1

#23 Det med att bjuda på mig själv, absolut. Men samtidigt har jag min relativt mörka goth-stil där inte syftet är att flumma, bryta ut i skratt osv på bilder… Inte alls Kenza-style :)

Och en annan sak, finns det något jag gör bra så ta gärna upp det med så vet jag vad som är schysst att fokusera på! Förstår att det mest blir kritik när man skapar sådana här trådar, men jag har ju ändå en rätt välläst blogg med en stor skara följare på instagram, så jag är i varje fall inte ute och cyklar.

penphotography
0

Självklart är det inte fel att ha många olika typer av inlägg om man vill det. Jag menar bara att det för många kanske inte är så intressant att läsa om vad du äter till middag om man inte känner dig utan följer din blogg på grund av att man delar ditt intresse för den alternativa stilen.

Personligen följer jag inga bloggar alls som handlar om vardagliga saker om jag inte redan känner personen i verkligheten och jag förstår att många resonerar så. Den nyfikenheten blir liksom tillfredsställd av mina in-real-life-vänner som bloggar så jag behöver inte läsa om vad någon okänd människa har handlat, om du förstår hur jag menar. Din fråga var hur du får fler Läsare och där kanske man måste fråga sig om man verkligen vill ha det om det betyder att man får vara selektiv med vad man skriver om?

Infinityscroll brukar man kunna stänga av under inställningarna. Jag tycker inte att det är fel om man har widgetsen i en sidebar. Men i ditt fall hinner jag inte klicka på till exempel arkivet fören sidan har scrollat vidare automatiskt.

Ja, headern upprepar sig.

Jag kanske var otydlig. Jag menar inte att din blogg ser tokig ut på mobilen utan det var mer ett tips att anpassa mobilversionen så optimalt som möjligt för att be besökarna en bättre läsupplevelse. Bra kanske kan bli bättre?

Att länka till andra bloggare handlar inte i första hand om att få en tillbakalänk. Det handlar om att du ska synas, om att skapa ett intresse för din blogg. Som positiv effekt kommer du att få tillbakalänkar om andra bloggare gillar det du skriver. Och det är ju trevligt!

~Penna~

Niklas
1

#26: Jag tycker att dina blogginlägg från idag är betydligt mer intressanta än dem jag läste tidigare. Dels är de längre och dels tar du ställning. Då blir det plötsligt roligt. :-)

ramm5tein_
2

#28 Kul att höra :) Ja det känns som att jag håller på att ändra mitt tänk lite! Fastän det tar lite längre tid känns det roligare att göra sådana inlägg. Då man varvar med bilder blir det inte en lång matning av text heller. 

Som jag skrivit tidigare har jag fastnat i ett tänk om att kvantitet går före kvalitet, men jag kan nog inte hålla med om det längre. Ska verkligen försöka släppa pressen på många inlägg och lägga mer energi på att göra dom riktigt bra istället! Nu kan ju även ett bra inlägg vara kort, eller kanske bara innehålla en bild med några ord. Men ni förstår.

penphotography
0

Håller med Niklas (igen 😉), en klar förbättring! 

Ibland kan det nog vara bra att fundera på hur bloggen ser ut med andras ögon. Det är så lätt att bli hemmablind känner jag själv.

~Penna~

ramm5tein_
0

#30 Kul! 

Ja, jag tror det. Sen känns det lite som att jag skriver ur perspektivet att jag haft samma Läsare ända sedan tidernas begynnelse (nä men sedan jag började blogga) och det stämmer definitivt inte alls. Då blir det ibland, kan jag tänka mig, att jag skriver på ett sätt som någon som känner mig eller som följt min blogg ett längre tag fattar, men för en nykomling ser det mest troligt annorlunda ut.

Svårt att få distans från sig själv!