Bloggande iFokus

Bloggande

Etikettkritiktrådar-lätt
Läst 1021 ggr
KentHjärta
0

Blogg-kritik!

Någon snäll själ där ute som kan lämna lite kritik på min blogg? 

Har bloggat i över ett år, men bytte blogg för inte så länge sen. Så vill väldigt gärna få kritik över allt jag kan förbättra med bloggen :3

Jag tål all kritik jag kan få, vill veta vad som kan förbättras med ALLT. Design, inläggen och ja, allt haha ^^ 

Min blogg: Namiic.blogg.se

Fridaaaa
1

- Alldeles för rörig bakgrund.
- Tagna bilder från google/hemsidor (antar att du inte frågat bildägarna om lov?)

+ Läcker header

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Mimmi
0

Jag tycker att bakgrunden och headern är snygga och har en tydlig stil, men de krockar och tävlar lite med varandra, om du förstår vad jag menar. De är båda detaljrika och ganska "framstående", så det blir en lite rörig känsla. En idé skulle kunna vara att du lägger lite transparens på eller ljusar upp bakgrunden lite, så att den blir lite mer diskret.

Ett jättestort misstag du gjort är att du gör din brödtext till bilder (t.ex. hela inlägget "Dunderhumor #3"). Detta gör att sökmotorer såsom Google inte kan läsa av texten i dina inlägg eftersom den ju är en bild, vilket leder till att Google inte får någon som helst information om din blogg, vilket i sin tur leder till att du aldrig kommer att hamna högt upp i sökresultat (vilket är en stor källa för trafik (alltså läsare) till bloggar). Det gör också att personer som använder skärmläsare, t.ex. synskadade, inte kan läsa något alls på din blogg. Att du använder bilder istället för text leder alltså tyvärr till att du riskerar att tappa och missa väldigt många Läsare.

Ett annat problem är att din muspekare inte visar för användaren vad som går att klicka på och inte (den vanliga muspekaren blir ju en pekande hand när den förs över något klickbart), vilket gör din blogg ganska svår att navigera. Du har ingen länk tillbaka til startsidan från t.ex. inläggssidan, att göra headern klickbar skulle kunna vara en enkel lösning. Du verkar också ha ett kodfel på din inläggssida, det ligger en massa kod under sidomenyn.

Jag tycker att det är bra att du skriver lite mer allmänna inlägg och inte alltför mycket "Jag gjorde det här idag", tror det kan locka fler. Tror det är smart att fortsätta hålla fokus på att dela med dig av inspiration, humor och liknande - lite mer tumblog-stil. 🙂

Hoppas att jag inte var för hård! Jag pluggar interaktionsdesign så jag är lite av en användbarhetsnörd. 😉

Smulan80
1

Tittade just in och herreminje vad rörig bakgrund, min hjärna klarar inte att stanna mer än en mycket kort stund. Det är för mycket som händer i bakgrunden. Sorry men det går bara inte att läsa dina inlägg för min del. Ögonen faller ut i kanterna ifrån dina inlägg hur jag än försöker. #2 Mimmi har mycket bra och konstruktiv kritik.

Hemligstamplat
0

Fin header

den var cool, bakgrunden dock var allt för rörig och de rörliga bilderna i ett inlägg är jobbiga att titta på. 

Sen de tjocka stora bokstäverna i olika färger är jobbiga att läsa. 

Även unicorn muspekaren är väldigt "osmidig". 

Din presentation är väldigt bra där du gör x punkter, det gillar jag även de coola zoombie prinsessorna är ett plus i kanten! ;)

KentHjärta
0

Tack alla :3 

Har ljusat upp bakgrunden och kan inget mer göra åt just den då jag vill ha kvar den haha cx Fixade kodfelet. Jag visste att den fanns men visste inte vart xD för jag liksom hittade aldrig det men nu så är det fixat. Skriver mer vanlig text i inläggen. Dock är inte mitt mål att få många Läsare utan jag bloggar för att jag tycker det är kul. Så alla färgglada texter och inlägg är för mitt intresse med redigering o sånt :P Försökte fixa musen med en annan som visar där det är länk. Men det ville inte funka D:<