Bloggande iFokus

Bloggande

Etikett: kritiktrådar-lätt
Läst 968 ggr
BokSlukaren
0

Kritik på nyuppstartad blogg !

ja jag undrar främst vad ni tycker om "designen" .

då jag inte hunnit skriva så många inlägg ( 2 st ) så är det nog ganska svårt att kritisera innehållet.

Jag är ny på det här med bloggande och det är kanske inte så jätte bra… därför vill jag ha lite tips ! 🙂

jag skulle vara jätte glad om någon vill säga vad dom tycker om bloggen :)

http://enbokslukares.blogspot.se/ 

// Celestine

[Starman]
0

Det enda jag vill är att du gör om headern, så att det står "Bokslukaren" istället för "Bok Slukaren" och även i fortsättningen skriver ordet ihop, eftersom det är ett ord. Det finns en enkel regel; uttalas det som ett ord, så skrivs det ihop som ett ord. 🙂

BokSlukaren
0

Jaha, de hade jag inte tänkt på 😛 får ta och göra om den då.. 

Men tänk om man säger det som två ord då ? :P 

uppdaterat:

Jag testade att göra om den men då såg det inte lika bra ut, är det en grej som man stör sig mycket på eller kan jag låta det vara kvar ?

[Starman]
0

Fast det gör man ju inte. ;)

beem
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Svart text mot mörk bakgrund blir svårläst tycker jag.

Särskrivning av ord ser inte bra ut. 

Du skulle kunna skriva Bok precis som du nu har det och sen slukaren med tex stigande text eller liknande.

Du skriver då ihop ordet men det blir liite roligare.

Så här menar jag

Sorg är kärlek som blivit hemlös
Sorgen är kärlekens pris

BokSlukaren
0

ok jag ska prova det :D

BokSlukaren
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Okej vad tror ni om det här ?

[Starman]
0

Ser proffsigt ut :)

beem
0

Snyggt

Sorg är kärlek som blivit hemlös
Sorgen är kärlekens pris

BokSlukaren
0

Tack :D   då tar jag den istället !

Mimmi
2

Överlag ser det bra ut! Man förstår snabbt vad din blogg handlar om och den har en mysig design. Fin header (kanske lite för hög) och bra färger!

Dock håller jag med om att brödtexten (mörkbrun/svart på ljusbrun bakgrund) är rätt svårläst. Testa att göra den icke-fet och vit istället, tror det kan underlätta läsbarheten. I Sidomenyn skulle jag rekommendera att du använder samma typsnitt som för inläggstexten i den lilla presentationen, för den texten är otroligt svårläst.

Om man ska tänka design är det även bra att inte blanda för mycket olika typsnitt. Just nu har du fyra typsnitt (Georgia, Cursiva, Calligraffitti och Coming Soon) som är väldigt olika varandra och som krockar en del stilmässigt. Jag tror att det skulle bli bättre om du skippar Cursiva och Calligraffiti då de både är de mest svårlästa och distinkta (alltså även svårast att matcha), och bara kör på Coming Soon och Georgia. 🙂

Känns även lite onödigt att ha en meny när du bara har en sida på din blogg, speciellt när din header ju leder till startsidan!

Du har ju bara skrivit två inlägg än så länge, så det är lite svårt att ge kritik på själva innehållet i nuläget - därför jag fokuserade så mycket på detaljer i designen istället!

Magisk
0

Håller med Mimmi och färgen på texten. Jättesvår att läsa och man måste väldigt nära skärmen för att kunna läsa.

Även om headern är rättstavad av ordet bokslukaren så har du glömt att ändra under inställningar av ordet under titeln. Det är felstavat upp i fliken om du kollar.

Väldigt fin header iaf även om det är lite svårt att läsa.

Medarbetare på Anhörig.
Skrattar

BokSlukaren
0

så nu har jag:

ändrat färg på texten.

tagit bort "box menyn".

ändrat typsnitt

gjort headern lite "tunnare"

så vad tycker ni nu då ? :) #11 , #10

Mimmi
0

#12 Bra förbättring, har inga fler kommentarer! Ser jättebra ut. 🙂

Magisk
0

Riktigt bra säger jag med. :)

Medarbetare på Anhörig.
Skrattar

BokSlukaren
0

ja men då får man ta och tacka för hjälpen då 🙂

Livetmeddjuren
0

Riktigt bra inlägg, inget att kritisera där faktiskt! Du förklarar bra och utförligt vad boken handlar om samtidigt som du får en att bli lässugen! 

Designen är sådär riktigt bra passande till den lite dramatiska header bilden (det var en komplimang :P för det ser väldigt proffsigt och dramatiskt ut eller vad man nu ska säga ;))

Bilderna kanske kunde ha vart av liiite bättre kvalite, jag syftar då på ditt första inlägg. Annars, toppen bra jobb! :D

livetmeddjuren.blogg.se ~Bloggen för alla djurälskare~