Bloggande iFokus

Bloggande

Etikettbloggdesign-html-och-css
Läst 412 ggr
jojjon
0

Hjälp med design

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej. Jag håller på att designa min blogg och har äntligen gjort en header. Problemet nu är att headern inte vill ligga mot wrappern (eller är det content) Ja men bakrunden i mina inlägg iallafall, ni fattar nog ;)
Och den vill inte ligga mer åt vänster, alltså dom ska ligga mot varandra på alla sidor.

Min meny vill jag också flytta mer åt vänster så att det inte blir ett mellanrum :)

Mimmi
0

En länk till din blogg skulle underlätta så att vi kan kika på den faktiska koden. 🙂

jojjon
0
Mimmi
0

Din blogg ser inte rikitgt ut som på din bild för mig, du verkar ha lagt in din headerbild fel. Men det jag skrivit här nedan borde ändå fungera.

Leta upp detta i din stilmall:

#header {
margin: 0px;
background: url(http://latitude.blogg.se/style.css) 50% 50% no-repeat rgb(227, 219, 219);
padding: 26px 12px 0px 120px;
height: 400px;
width: 850px;
}

Byt ut hela delen ovan till detta istället (Där det står "Länk till din headerbild" får du klistra in en länk till din headerbild, innanför parenteserna):

#header {
background: url(Länk till din headerbild);
margin: 0;
padding: 0;
height: 400px;
width: auto;
}

Detta fixar placeringen av headern.

Leta sedan upp detta:

#wrapper {
margin: 0px auto;
background-color: rgb(227, 219, 219);
**width: 850px;
**padding: 10px;
text-align: left;
position: relative;
vertical-align: top;
height: 60%;
clear: none;
float: none;
}

Ändra det som är markerat i fetstil här ovan till bredden på din headerbild. Om du inte vet hur bred den är kan du skriva här när du gjort stegen ovan så kan jag hjälpa dig att ta reda på det, eller så kan du prova dig fram tills det ser rätt ut. Prova med något sådant här och ändra siffran tills det ser rätt ut:

width: 830px;

Om din sidomeny hoppar ner får du gå in under #content och minska width där.

jojjon
0

Tack så jätte mycket!! Min header vill dock inte passa in helt..Antingen blir inte hela headern med eller så blir det hela och början på texten igen längst ner, alltså för liten.. :/ Tips? :D

Mimmi
0

Lägg till no-repeat i background där du lagt in länken till headerbilden, såhär:

background: url(Länk till din headerbild) no-repeat;

jojjon
0

Det fungerar inte.. Jag vill ha headern så att den är lika bred som både wrapper och meny.. :)

Mimmi
0

Du har svarat lite på din egen fråga där, då gäller det ju att antingen ställa in wrappern så att den är lika bred som headern eller att ladda upp en bild som är lika bred som wrappern. På Blogg.se kan du ju bara ladda upp bilder vars bredd är ett jämnt hundratal. Vill du kunna ladda upp i andra storlekar kan du använda dig av t.ex. imgur.

[Teddies matte]
0

#6 Då måste du ju göra en headerbild som är lika stor, du kan ladda upp den på t.e.x. photobucket.