Bloggande iFokus

Bloggande

Etikettbloggdesign-html-och-css
Läst 1251 ggr
Charcoalpen
0

WordPress design - Göra egen?

Jag har fixat WordPress Pemium.

Jag har ingen aning om hur man börjar koda i WP och jag har minst sagt hundra frågor vilket några framför allt är; hur börjar jag? Hur gör jag? Finns det någon grundläggande mall jag kan utgå ifrån? 

Tidigare har jag kodat mycket i Blogg.se (bloggdesign finns att se om det blir efterfrågas) och det är inga problem för mig att lära mig göra nya finesser i dem koderna alls. Är väldigt lättlärd och ser mycket i en kod om jag får bedöma mig själv, men när det kommer till att börja koda min egen design i WP känner jag mig helt plötsligt väldigt ynklig och liten haha!

Mimmi
0

Det är inte så konstigt att du känner som du gör, WP är betydligt mer avancerad programvara än Blogg.se.

Wordpress använder förutom HTML och CSS även skriptspråket PHP. Wordpress är väldigt dynamiskt byggt till skillnad från Blogg.se, och det är främst där PHP:n kommer in. Så utöver att kunna HTML och CSS ordentligt behöver du också sätta dig in i PHP för att kunna utveckla Wordpress-teman. Codecademy är ett bra sätt att lära sig att koda på, och de har bland annat en PHP-guide: http://www.codecademy.com/tracks/php

Wordpress är som tur är väldigt stort och det finns därför massvid med hjälp att få på nätet. Det finns bland annat en välskriven dokumentation som går igenom all funktionalitet och massa annat nyttigt: http://codex.wordpress.org/New_To_WordPress_-_Where_to_Start

En artikel med en massa tips från erfarna WP-utvecklare till nybörjare: http://wp.smashingmagazine.com/2013/02/01/wordpress-community-offers-advice-beginners/

Angående bra teman att utgå från så finns det väldigt många bra alternativ. De kallas ofta skeleton eller bootstrap themes och är teman som har det mesta kodat men inte designat. Sök på sådana nyckelord i deras bibliotek av teman så kommer du att hitta massor.

Jag vill också avsluta med en sak som kanske är lite tråkig - och det är att Wordpress ÄR svårt, speciellt i jämförelse med Blogg.se. Det är tyvärr inte jättemycket av dina kunskaper från Blogg.se du kommer att ha nytta av inom WP-utveckling. I WP kan du inte chansa och klippa och klistra på samma sätt som du kan göra i Blogg.se. Worpress är ett så kallat CMS (Content Managment System) och är så mycket mer än bara en enkel blogg. Men det innebär ju också att WP har så otroligt mycket mer möjligheter än Blogg.se och att du kan använda det till alla möjliga sorters hemsidor. WP har även en bra community av utvecklare som är en jättebra hjälp när man vill lära sig. Bestämmer du dig för att lära dig WP kommer du att få supermycket ny, nyttig och rolig kunskap - men det kommer även att ta tid och vara svårt!

Mimmi
0

Ett tillägg: Såg att du har Wordpress Premium och inte den egenhostade Wordpress. Premium är ju mer begränsad än Wordpress.org, men det jag skrivit ovan borde ändå kunna vara till hjälp till viss del. Fokusera på att lära dig CSS och HTML riktigt bra till att börja med! Wordpress Premiums Custom Design-verktyg är också väldigt smidigt, och där behöver man ju inte röra kod öht.