Bloggande iFokus

Bloggande

Etikett: kritiktrådar-lätt
Läst 709 ggr
beem
2

Ge kritik på bloggar

Lite då och då dyker det upp någon som vill ha kritik på sin blogg. 

En del är tacksam över kritiken - både ros och ris.

Andra kanske får svar som de inte väntade sig och återkommer inte i tråden.

Många av bloggarna är i unga tonåren och har kanske svårt att ta kritiken som ibland inte är nådig.

Ibland kan även jag - som passerat tonåren med råge - tycka att kritiken är lite väl hård men det är naturligtvis en svår gränsdragning. Hur ser ni på det ?

Sorg är kärlek som blivit hemlös
Sorgen är kärlekens pris

Loviisaa
2

Håller med till 100%. Om man ska ge kritik tycker jag att man ska både ge negativ och positiv kritik. (om det finns något dåligt) Finns alltid något bra. Det är inte kul och läsa bara dåliga saker med sin blogg. Då sjunker motivationen för att blogga. I alla fall för mig har det hänt. Man kan börja med att ge det negativa och avsluta med positiva. Det tycker jag är bra. För då blir det bra avslut på kritik. Tycker det är något som alla ska tänka på alltid när man skriver kritik även för all annan kritik.

Det var min åsikt det. :) Det var bra att du tog upp det.

Besök gärna min blogg! 

Lovisaanderssonn.horseworld.se

Praefatio
3

Finns väldigt många sätt att ge kritik på. Man bör tänka på att alltid avsluta med någonting bra, även om det är någonting litet ("Jag gillade bilden i headern, den borde du verkligen fortsätta använda!").

Man bör absolut inte säga saker som "Den här bloggen skulle jag tyvärr inte besöka igen," det är bara totalt onödigt och kommer bara att såra eftersom det är så oerhört ickekonstruktivt på alla sätt och vis. Omformulera det inte, strunta bara i att skriva det överhuvudtaget.

Var

alltid

konstruktiv. Säg inte bara "det här är inte så bra," utan kom också med en lösning. Annars är kritiken bara sårande. Säg helst inte ens det negativa, säg bara vad som kan förbättras, dvs:

No-no: "Headern är alldeles för stor för min smak. Texten är helt omöjlig att läsa när du inte använder punkt."

No-no: "Headern är lite för stor för min smak, du kanske kan förminska den lite? Det är jättesvårt att läsa när du inte använder punkt, så det kanske du ska börja använda."

Yes: "Jag skulle tycka att det var snyggt om du förminskade headern lite. Texten kommer bli mer inbjudande och roligare att läsa om du använder punkt."

beem
1

Vi är tydligen bara 3 st som är inne på samma spår. Synd att vi inte kan få fler reaktioner.

Sorgen är kärlekens pris

Loviisaa
0

Ja det är väldigt synd. :/

Besök gärna min blogg! 

Lovisaanderssonn.horseworld.se

Fridaaaa
2

Vill man ha kritik på sin blogg, får man räkna med att kunna få både ris och ros, det måste man tåla, annars är det bättre att låta bli.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

beem
0

#5 Det är inte fråga om ris eller ros. De flesta frågar nog för att få båda delarna. Det handlar  mer om hur man uttrycker sig i sin kritik.

Sorgen är kärlekens pris

Fridaaaa
1

#6 Ris & ros var mer ett exempel, syftade till just dålig och bra kritik.
Sedan kan man uttrycka sig på ett sätt, om vissa tar illa åt sig och andra inte, sånt är så himla svårt.

Aldrig upplevt någon här inne, som har skrivit elaka saker ller så på kritik (om det är så du menar?)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

beem
0

Jag skulle kunna peka ut inlägg som inte varit bra men det vill jag inte. Jag vill inte peka ut någon. Tanken med tråden var inte att vi skulle göra det utan bara att man kanske ska tänka två gånger innan man skriver.

Sorgen är kärlekens pris

[lillalollo]
0

Det är ett forum. Jag får lära mig ta all kritik. Då får de också göra det eller så är det så att man får skapa en åldersgräns. 

Sen så kan ju kritiken vara välvårdad. Den behöver inte vara så särkillt hård. konstruktiv kritik så att säga. MEN detta är ett öppet forum. Vem som helst slinker igenom som kan komma med korkade uppsåt. Och ja, det är hemskt. Men finns fullt med bloggspöken där ute som älskar att terrorisera bloggare anonymt. Vi äldre kanske bara kan radera det utan att bry oss. Men en lite yngre person i tidig tonår kanske det känns lite hårt endå.

Välkommen till den underbara värld vi människor skapat. Och du är en del av den. Vad vi kan göra … Inget. De kommer fortsätta endå.

beem
1

#9 Det är precis så jag menar. Kritiken ska vara välvårdad. Det är lättare att ta kritik som uttrycks på ett fint sätt.

Sorgen är kärlekens pris