Bloggande iFokus

Bloggande

Etikett: tävlingar
Läst 858 ggr
NinjaKakan
0

Hur är det med tävling?

Har lite frågor. Om jag vill ha en tävling på min blogg, vad är tillåtet eller inte? För lotteri är väl inte tillåtet (alltså där vinnaren slumpas fram från inget alls) men en tävling där man ställer en fråga eller ber folk att skicka in sitt bästa tips, bild eller något, är dom tillåtna ? :) Har försökt googla det men hittar inget som jag riktigt förstår..

Pelle Långlös
0

Jag har sett många bloggar som har haft dragning. Alltså de skriver alla som anmält sig på en varsin lapp och sedan dragit. Oftast en liten filmsnutt där en person (ej den som håller i tävlingen) för att visa att allt gått rätt till.

Eller så finns det någon sån funktion på nätet, exakt var vet jag inte. Där man slumpmässigt väljer mellan tex siffran 1 och 47 (man matar in själv) och sen får man ett nummer.

Så visst kan du göra så. Men kalla det inte för lottdragning utan bara dragning. 😎

MVH Ylva Blomma
* Bloggen om mitt liv *

NinjaKakan
0

#1 ah okej :) för jag vet att det finns en lottolag iallafall men har inte riktigt fattat hur det fungerar ^^

Pelle Långlös
0
Liie
0

Sist jag kollade var tävlingar där vinnare slumpas fram olagliga utan tillstånd. Bloggare bryter mot denna lag hela tiden, antingen medvetet eller så vet dom inte om att det är olagligt. Straffet om man skulle åka dit är böter eller fängelse upp till 6 månader. Sannolikheten för att man åker dit kanske inte är så stor, men risken finns. Har hört om framför allt företagare på facebook som kört lotteri som tvingats stänga ner tävlingen för att de blivit anmälda, men fick bara en varning enligt vad jag hört.

En otroligt onödig lag tycker jag det är, om jag vill lotta ut något så tycker jag att jag borde få göra det, är ju verkligen ingen som kommer till skada genom att man ger bort något, snarare tvärtom. Om någon vet varför denna lag finns så berätta gärna :)

beem
0

Ofta är det ju inte höga värden på priserna så nog borde det vara tillåtet tycker jag. De kunde ju ha en maxgräns på vad ett pris får vara  värt och tillåta utlottningar.

Sorg är kärlek som blivit hemlös
Sorgen är kärlekens pris

Pelle Långlös
0

Om ni läser det jag länkade till så får vinstsumman vara upp till max 700 kr eller 1/6 av försälningssumman.

MVH Ylva Blomma
* Bloggen om mitt liv *