Bloggande iFokus

Bloggande

Etikettbloggtjänster-och-sidor
Läst 680 ggr
Pelle Långlös
0

Oroar mig (bilder i WP)

Jag har redan slukat 14% av mina 3GB som man kan ha på wp-bloggen. Gratis alltså. Jag kommer aldrig att ha råd att köpa mera utrymme sen när det krävs. Vad skall jag göra? Skulle inte vilja byta för jag har bytt så många gånger de senaste åren. I december har jag haft bloggen i ett år.

MVH Ylva Blomma
* Bloggen om mitt liv *

Pelle Långlös
0

Jag brukar normalt minska ner mina bilder till 1000px bredd. Anledningen till denna drastiska ökning är att jag glömde bort det i ett inlägg där jag la in massvis med bilder med originalstorlek.

MVH Ylva Blomma
* Bloggen om mitt liv *

beem
0

Vet inte om detta fungerar i WP men i Blogger gjorde många så att de skapade ytterligare en användare med nytt mailkonto och fick då automatiskt nytt utrymme. Därefter gav bloggaren den nya användaren  tillåtelse att skriva i bloggen. På så sätt gick det kringgå den begärnsning som även finns i Blogger.

Sorg är kärlek som blivit hemlös

Pelle Långlös
0

Hur kan det gå ihop? Om du skapar en ny som sedan få rättigheter att skriva på bloggen ge mer utrymme?

MVH Ylva Blomma
* Bloggen om mitt liv *

beem
0

Man skapar en ny användare och får då  ett eget konto. Därefter bjuder bloggägaren in den nya som skribent. Det är många som löst det på det sättet  i blogger då ytrymmet för bilder ej räckte till.

Pelle Långlös
0

Så varje användare får ett visst antal GB?

MVH Ylva Blomma
* Bloggen om mitt liv *

beem
0

Du kan läsa mer här. Nu gäller ju detta blogger men kanske det funkar i WP också.

http://fixa-din.blogspot.se/2012/06/mer-gratis-bildutrymme-gor-sa-har.html

Pelle Långlös
0

Man kan lägga till skribenter på WP men jag vet inte om den får mera.

MVH Ylva Blomma
* Bloggen om mitt liv *

beem
0

I blogger får den nya användaren mer utrymme.  Jag har inte testat själv men jag vet flera som gjort det och det fungerar. 

Det kan ju naturligtvis skilja där mellan Blogegr och WP.

Pelle Långlös
0

Men jobbigt att behöva logga in på olika konton. Jag vill ha en och slippa det sär med olika konton.

MVH Ylva Blomma
* Bloggen om mitt liv *

beem
0

OK -  hoppas någon kan komma med bra tips till dig.

Pelle Långlös
0

:-)

MVH Ylva Blomma
* Bloggen om mitt liv *

mtt78
0

Jag brukar alltid använda snipping tool (i Windows 7) och tar "en kopia" av mina bilder, och spara som nya bilder - på så sätt blir de inte större än ca 100kB, oftast ännu mindre. En vanlig bild är ju ofta 2-4 MB stor, så med denna metoden kan man få in många fler bilder!

Felliiis
0

Jag tror inte att man kan göra så mycket åt saken faktiskt… Tyvärr. 1000px låter vääääldigt stort. Jag brukar lägga in bilder på max 500px. Nu så använder ju jag mig utav blogg.se så jag har ändå inte det problemet men jag som sagt… Jag tror tyvärr inte att du kan göra så mycket annat än att köpa mer eller byta bloggplats :/

xoxo Tahki
http://tahki.blogg.se

Pelle Långlös
0

1000px är inte vääääldigt stort. För att få en fullbild som går kant i kant skall bilden i temat jag ha nu 594px. Men jag vill ha lite extra ifall man vill klicka upp bilderna och se de bättre.

MVH Ylva Blomma
* Bloggen om mitt liv *

beem
0

#9 Jag googlade lite och ser att många har den lösning som jag beskrev.Det verkar som det inte finns någon annan lösning.

Om du skapar ett till konto och tänker på att alltid minska bilderna så kommer ju utrymmen att räcka länge. Du behöver ju inte växla mellan dina användare - använd bara det senaste.

Pelle Långlös
0

Fortfarande om jag väljer 500px så täcker inte bilden från kant till kant.

MVH Ylva Blomma
* Bloggen om mitt liv *

beem
0

Vad jag menar är att man då får välja - antingen en extra användare eller så riskerar man att utrymmet tar fortare slut. Det går nog inte att lösa på annat sätt.

Personligen gillar jag inte stora bilder men det var ju inte det frågan gällde.🤐

Felliiis
0

#17 Agreed!

xoxo Tahki

Lillefot93
1

vet inte om någon redan kanske skrivit detta men om du öppnar bilden du vill lägga upp, i paint o utan att varken minska den mått mässigt, så spara bilden, bilden blir då mindre i storlek (om bilden var orginal 3 MB kanske den blir x antal KB istället) :)

// Jessica
www.jwphoto.se
http://facebook.com/PhotobyJW

farvendal
0

Dra ner kvalitén på bilderna helt enkelt. Räcker inte med att bara förminska dem. Vet inte vilket program du använder men i photoshop väljer man kvalité när man sparar bilden och man kan då drar ner till typ 8-9. Webbläsare kan ändå inte visa bilder i högsta kvalité samt i enbart 72 pixlar/tum.

Medarbetare på

Kaninmagazinet.se

Pelle Långlös
0

Har gimp så det där siffrorna säger mig inget. ;)

Men jag väljer tyvärr 100% för jag vill inte att bilden skall bli sämre.

MVH Ylva Blomma
* Bloggen om mitt liv *

Felliiis
1

#21 Men då får du helt enkelt leva med att det tar upp mer plats. Bilderna blir inte sämre för att du förminskar dem om du gör det i Photoshop o.dyl. Jag håller med #17 dock, det är inte speciellt snyggt när bilderna är stora. Det är ganska jobbigt att kolla på så ett tips är helt enkelt att du gör bilderna mindre eller så får du som sagt leva med att de tar plats.

xoxo Tahki

farvendal
0

#21 Du får väl spara en kopia av bilden, som du använder på WP. Och ha originalet kvar på datorn.

Medarbetare på

Kaninmagazinet.se