Bloggande iFokus

Bloggande

Etikett: om-bloggande
Läst 6356 ggr
NinjaKakan
8

5 tips: Bli sponsrad med prylar

Grattis till byCelina som vann artikeltävlingen här på bloggande.ifokus har skrivit ihop hur 5 tips om hur just du kan bli sponsrad med prylar till din blogg!

Okej, här är ett typiskt exempel på mail som jag ofta får till min smyckesshop byCelina;

Hej!

Mitt namn är Lisa och jag driver bloggen fahsionismylife.blogg.se. Jag undrar om ni samarbetar med bloggar? Att ni t.ex. skickar över lite smycken och så skriver jag om dom i bloggen?

Mvh Lisa

När jag sen går in på bloggen ser jag en väldigt ung tjej som kanske har max 50-100 Läsare om dagen. Bloggen känns oproffesionell och personen i sig har inte alls den stilen som jag förknippar med mitt varumärke. Eller så är det en blogg som bara väller över med tävlingsinlägg eller produkter som personen har fått hem att recensera. Väldigt avtändande.

Så här är några matnyttiga tips om du vill bli sponsrad med saker till din blogg.

1. Börja med att jobba upp en ordentlig statestik. Sorry, men där faller många av dom som hör av sig till mig. För att jag ska skicka över smycken till en blogg så vill jag bli garanterad att dom ska synas till många personer, inte bara till 50 personer per dag. Helst ska du nog minst upp i 700 Läsare per dag (beroende lite på om du hör av dig till mindre eller större företag).

2. Uppdatera bloggen ofta och visa att du är en aktiv och seriös bloggare.

3. Fundera lite på vilka märken som skulle kunna vara intresserade av att synas på din blogg. Vilken målgrupp har du? Ålder? Vad är dina Läsare intresserade av? Skriver du om matlagning så kanske du inte ska höra av dig till Philips och fråga om en ny TV. Har du en vulgär och provocernade output så får du också tänka till på vilka företag som ändå skulle kunna tänka sig att förknippas med dig.

4. Skriv ett proffesionellt och genomtänkt mail från början, dvs skippa mailexemplet ovan. Ska du köra då kör du 100% all in direkt. Förklara vem du är, hur länge du har bloggat, hur många unika Läsare du har per dag/per vecka/per månad, vad du skriver om, varför du vill bli sponsrad av just det märket och vad du kan göra för dom. Kom gärna med egna förslag och idéer.

5. Du har nu fått ett företag att sponsra dig med smycken, grattis! Men det tar inte slut här. Nu gäller det att visa framfötterna och göra sin del av avtalet. Förhoppningsvis har ni redan kommit överens om en bra deal där det står hur mycket du ska skriva osv, men gör du det där lilla extra så har du också chans att få fortsätta samarbetet om allt känns bra. Skriv ett ordentligt inlägg med tydliga bilder och länkar till företaget. Fortsätt gärna att använda smycket i några inlägg till, även om det kanske inte ligger i fokus. Det viktiga är att företaget känner att dom fått utdelning och att du faktiskt också vill använda det dom skickat, inte bara att du vill ha saker (detta gäller främst mindre företag).

Så visst går det att bli sponsrad med prylar till din blogg, men du måste tänka som ett företag inte bara egoistiskt att du "vill ha saker". Ställ dig frågan innan du skickar iväg en förfrågan; "varför ska just det här företaget sponsra mig?", och svara så utförligt på det i ditt första mail.

Lycka till! :)

Masha här är ett typiskt exempel på en perfekt bloggare som man gärna jobbar tillsammans med!

Hon uppdaterar ofta och använder mina smycken mer än gärna i flera av hennes olika outfits och det märks att hon tycker väldigt mycket om dom. Det gör mig som designer väldigt glad och då vill jag så klart fortsätta jobba med henne.

Pelle Långlös
3

Bra artikel. Skrattande

MVH Ylva Blomma
* Bloggen om mitt liv *

Jess89
4

Jag håller med #1

Vänliga hälsningar Jessica
medarbetare på socialt stöd & Anhöriga

NinjaKakan
2

Visst är den det :) Det får vi tacka byCelina för!

byCelina
1

Tack så mycket! Roligt att ni gillar den. :)

Lexiia
0

Kanon! jag blir själv sponsrad av olika företag inom mitt hunderi å följer en hel del hundbloggar och jag är så förbannat trött på att dom skrivet att dom har blivit sponsrade men inte vad, vart eller bilder, ingen info inget utan bara att dom blivit sponsrade.

http://iqbadboll.org/arkiv/7780

~ Sajtadmin för Furry Paws ~