Börja blogga? Osäker.
Jag har funderat ett tag på att börja blogga. Men vet inte om jag borde börja göra det. Har dyslexi så min stavning är inte så bra. Vilket är en del till att jag drar mej för att börja blogga. Sen är bakning det jag skulle vilja blogga om i så fall. Men när jag kolla andra bakbloggar så känner jag att jag inte är lika bra som dom på att baka. Så jag vet inte. Kan inget om bloggning heller. Har kollar lite sidor men känner mej fortfarande osäker.
Har ni några förslag på blogg sidor?
Eller något som kan va bra att vet?
Hej.
Blogspot är en bra portal.
Där behöver du inte kunna någon HTML alls utan man sköter mycket via malldesignern.
Du kan börja med en färdig mall som du väljer och sedan ändra väldigt mycket i malldesignern utan att du behöver gå in i HTML.
HÄR länk till en tjej/kvinna som har blogspot och det mesta i hennes blogg har hon helt skött via malldesignern och hon har ju fått en riktig proffsig blogg.
Vill du ha råd och tips om hur man gör i blogspot så kan du läsa HÄR i FixaDinBlogspot där det finns många bra tips och råd.
Angående stavning så finns det en stavningsfunktion i blogspot när du skriver dina inlägg.
Har själv dyslexi men med stavningsfunktionen så funkar det bra.
Angående bakning så blir det ju din blogg och dina recept, titta inte på hur andra gör utan använd dina egna recept som du gillar och tycker om.
Ta gärna några bilder på det du bakat och lägg in i bloggen.
Det behöver inte vara någon avancerad kamera utan en vanlig mobilbild funkar hur bra som helst.
Lycka till med din blogg.
Bästa hälsningar,
Bertil
(Ps, min egen blogg är mycket enkel och simpel och allt som jag gjort i den har jag läst i FixaDinBlogg).
Jag tycker inte att du ska tänka på att det finns andra som är bättre, för det kommer det alltid att göra/eller att man själv tycker det. Det viktiga är att du bloggar om något dy tycker är roligt för då lyser det igenom.
Angående dyslexin så tycker inte jag att det märks! 👍 Dessutom finns det ju bra ordbehandlingsprogram, som word. Om du väljer att blogga i blogspot så har de också rättstavningsfunktion.
Blogspot tycker jag är bra överhuvudtaget, för det finns många färdiga designer som man kan ändra i hur mycket som helst nästan. 🙂
Hej.
Tack för era svar. 🙂 Ska kolla upp blogspot. ^^
Har kollat lite olika blogg sidor. och fastnat mest för WordPress.com och Blogger.
funderar bara på WordPress.com om man startar en blogg där kan man ladda ner deras program till bloggen senare som dom har? Vill inte göra det nu efter som jag inte har bloggat förut och inte vet om det är något för mej. och om sidan är på svenska eller om det bara är programet som går att få på svenska.
Och vilken av sidorna är bäst för en ny nybörjare? WordPress.com eller Blogger?
Känner inte till Wordpress så väldigt mycket.
Började iofs att blogga på Wordpress men övergick väldigt snabbt till blogger/blogspot.
Känner som sagt mest till blogger/blogspot och som du såg i länken du fick av mig tidigare så går det att göra det riktigt proffsigt med enkla medel.
Sedan så finns många som gillar Wordpress precis som att många gillar blogg.se
Tror att det mycket är en smaksak.
HÄR och HÄR ett par bra sidor.
FixaDinBlogsspot har de fått länk till tidigare men kommer HÄR igen.
Lycka till med din blogg.
Bästa hälsningar,
Bertil
Kollade länkarna du hade skickat. men kände att blogsspot inte riktigt passade mej. Men jag uppskattar att du gav förslaget. :)
Tycker absolut att du ska blogga!
Min kompis som bloggar har dyslexi men det är inget man märker i bloggen. Det är såklart lite stavfel ibland men inte fler än vad andra bloggare utan dyslexi har.
Sen att du tycker de andra är bättre, skriv en blogg om din utveckling inom bakningen, vad du vill lära dig och framsteg m.m. sånt är jättekul att läsa :)
Jag använder wordpress och jag älskar det. Har provat de flesta andra men återkommer alltid till wordpress eftersom det är där jag trivs.
Jag tycker inte du ska vara rädd för att du har dyslexi. Jag slarvar ofta när jag stavar men jag använder chrome som webläsare och de har inbyggt rättstavning. Ett kanon hjälpmedel.
sedan att det finns andra som är bättre ska amn inte ta så hårt på. det finns det alltid. Men det är ju roligt för nybörjare att se att man inte inte blir proffs över natt och tänk vad roligt det kommer att vara om ett år eller två när du har utvecklats. Då kan du gå tillbaka och titta på gamla inlägg och se hur du har blivit bättre.
Har också tänkt på att det kan va kul att se utvecklingen på bloggen. Och att det kanske är roligare för andra att kolla en blogg där allt inte är jätte proffsigt och perfekt hela tiden. Tycker det är kul att kolla dom proffsiga bakbloggarna men känner hela tiden att så duktig vill jag också va. Och tanken med min blogg är lite att andra som inte är så bra på att baka än kan kolla en blogg som man inte känner så men som ändå uppmuntra dom till att alla kan bli så duktiga. 🙂
Har Mozilla fierfox som webbläsare och dom har också stavningshjälp. Hjälper en mycket 😃
Det är ju bra!
Blogga på! det kommer säkert gå jättebra :)
#9 Jag håller med att det är roligare med en "vanlig" bakblogg som man själv kan relatera till och inte de proffsiga där man känner att den nivån har inte jag.
Jag läste ang. Pernilla Wahlgrens bakblogg att de bilder som läggs in där är inte hennes egna bak utan de är gjorda av en som är riktigt duktig. Pernilla sa själv att om hon skulle lägga ut egna bilder så skulle de inte alls vara lika fint.
Sorg är kärlek som blivit hemlös
Sorgen är kärlekens pris
Va synd att hon inte bakar själv och lägger ut. Hade varigt roligare.