Samarbeta med företag/sponsorer
Hur funkar egentligen detta med att samarbeta med ett företag?
Om man t.ex vill bli sponsrad, hur ska mejlet man skriver se ut?
Hur ser samarbetet ut, får man prylar en gång eller fler gånger? Vill veta allt om hur det går till. Jätte tacksam för svar! :)
Eftersom det är så många bloggare så måste man vara stor för att få något samarbete. Det är oftast företagen som "hittar" en och inte tvärtom.
MVH Ylva 
* Bloggen om mitt liv *
Jag blir då och då kontaktad av olika företag om att de t ex vill ha en plats för reklam på bloggen, men helt ärligt känner inte jag att det är värt det efter att jag kollade med Skatteverket vad som gäller. Saxar in en del av deras svar här:
"Oavsett om du är privatperson eller bedriver näringsverksamhet så ska dessa inkomster beskattas.
Om du får gratisprodukter eller ett reducerat pris av ett företag för att skriva om dem anses detta som att du får ersättning för utfört arbete. Du ska då ta upp marknadsvärdet av produkten som intäkt. Hur du ska redovisa detta beror på om du bedriver näringsverksamhet eller hobbyverksamhet.
Läs mer om inkomster från blogg här: blogg "
Om man är under 18 får man förtjäna upp till 9000 kr per år utan att skatta. Dessa siffror kan ha justerats sen sist jag var ung.
MVH Ylva 
* Bloggen om mitt liv *
#3 Nu får man tjäna 18900 ( Tror jag) utan att behöva skatta för pengarna! 🙂
Oj så mycket. Då har det hänt mycket sen jag var ung. Hihi. :-D
MVH Ylva 
* Bloggen om mitt liv *
Jag blir kontaktad lite då och då av företag som antingen vill sponsra mig med en produkt eller köpa ett inlägg. Jag har ingen stor blogg alls. Om du ska skicka mail till företag så är mitt tips att du presenterar dig själv och din blogg kanske har med lite statistik över dina besökare. Skriv också gärna fördelarna med att sponsra just dig och din blogg.
Som någon skrev i kommentarerna så får företag en massa mail om sponsring och gratis produkter. Därför kan de vara bra att ha med varför de ska välja just dig (som jag skrev ovan). Var vänlig och professionell så brukar det lösa sig :) Kontakta också företag som är relevanta för dig och din blogg.
Om du blir sponsrad så är det viktigt att du tar ordentliga bilder och verkligen lägger tid och ork på att skriva inlägget/ göra en video. Så att de inte bara är något haffsigt gjort. Skriver man ett bra inlägg eller gör en bra video så kan de vara så att företaget vill fortsätta samarbeta med dig.
Men framförallt blogga för att du tycker det är kul och inte för att få gratisprodukter eller "blogglön". Bloggar du enbart för att få saker vare sig det är pengar eller produkter så kommer det lysa igenom i bloggen. Då vill nog företag helst inte samarbeta med dig.
De här blev ett väldigt långt inlägg , hoppas du iaf får några tips. Lycka till och berätta gärna hur de går :)
Följ mig gärna på min Instagram : LitenKnits
Hej Kosvans.
Har du kollat blogvertiser?
Jag vet inte riktigt hur det funkar där men gå gärna in och kolla.
Sedan så finns det ju en hel del unga tjejer och inte minst dom där i Kick Back Pack som verkar tjäna en del pengar på sina bloggar och dessutom så verkar dom få både kläder, smink och andra produkter.
Jag skrev alltså bara verkar få men vet naturligtvis inte.
HÄR en av de tjejerna så du kanske kan maila någon av dem och fråga hur de gör.
Att jag kom in på den bloggen var när jag googlade på bildbehandlingsprogrammet Gimp och hon har en Gimp-skola.
Bästa hälsningar,
Bertil
På min förra blogg hade jag tävlingar där företag sponsrade med priset, satt och mejlade flera företag, sa hur många besökare deras produkt skulle visas inför och på så sätt får jag en tävling med ett bra pris och företagen får göra reklam ;)