Bloggande iFokus

Bloggande

Etikett: börja-blogga
Läst 365 ggr
Trin
0

Pysselbloggare hur gör ni ?

Jag funderar på att göra en pysselblogg. Nu till min fundering , för att hålla en blogg levande och få besökarna att återkomma så måste man ju skriva inlägg.

Hur gör du som pysselbloggare för att hålla bloggen levande ? Jag syftar mer på hur ofta du postar inlägg ? Ett exempel jag skriver 1 inlägg om dagen , detta innebär att jag då måste komma upp med 7 olika pysselprojekt på en vecka. Hur gör du då de dagarna du inte har ork/lust att pyssla ? Eller ska man kanske inte skriva ett inlägg om dagen ?

Jag hoppas ni förstår vad jag menar , de känns som detta inlägg blev lite rörigt.

Följ mig gärna på min Instagram : LitenKnits

LinaLj
0

Jag har en liten blogg om ullarbete i olika former. Fördelen med den är att det innebär så mycket olika saker. Jag bloggar om hela processen så det känns inte så svårt att hitta på nya inlägg. 

Jag tror att man först och främst måste tillåta sig själv att ta en eller två dagar i veckan då man inte bloggar. Sedan tror jag även att det är trevligt med ett enstaka inlägg här och var som inte handlar om pyssel. Idag till exempel blev det ett inlägg om mitt inre barn, vattenpölar och chokladmjölk. 

Det gör att läsarna får lära känna människan bakom pysslet och även se var all inspiration kommer ifrån. Bara sådana inlägg inte tar överhand så är de bara roliga. 

Sedan försöker jag även väva in mer fakta inlägg mellan pysselprojekten. Jag som arbetar i ull och fiber har en "idélista" med möjliga ämnen så som: skillnad mellan olika ullsorter, olika spinntekniker (en hel serie), spinnandets historia, hur man skapar ett virkmönster osv. Då kan man skriva om något mer "fakta mässigt" de dagarna man inte orkar/vill pyssla. 

Sedan gör jag gärna flera inlägg med samma projekt, ett inlägg för varje steg så att läsarna får följa med. Men det beror ju lite på vad man pysslar med.