Bloggande iFokus

Bloggande

Etikettkritiktrådar-lätt
Läst 826 ggr
iidajjackson
0

NY DESIGN - bloggkritik

Hej!! :) Skulle jättegärna vilja ha lite kritik på min nya bloggdesign. I senaste inlägget [summer edition 2013] så är det även en länk med min förra design. Så ni kan säga vilken ni tycker är bäst/finast. Skulle gärna vilja ha kritik överhuvudtaget om min blogg, bilder och sånt. Tack så jättemycket! :D HÄR är min blogg!

Mimmi
4

Väldigt snyggt överlag! Fin känsla. 

Dock är allt väldigt svårläst. Inläggsrubrikerna går knappt att läsa alls - eftersom de både har ett svårläst typsnitt och en väldigt ljus färg. Det typsnittet passar i bäst stora storlekar och är mer dekorativt - och bör alltså användas främst i t.ex. headers, inte som vanliga rubriker. Kontrast är en viktig del av läsbarhet, så att ha en väldigt ljus text på en ljus bakgrund gör det väldigt svårt att läsa. Även själva inläggen är svårlästa. 9px är verkligen jättelitet. Man brukar rekommendera textstorleken 16px för bra läsning på webben, så då förstår du kanske hur svårläst din text är. Öka det åtminstone några storlekar. Jag skulle inte kunna läsa texten alls på min laptop som har hög upplösning.

Din header är även väldigt hög. Går man in på din blogg med en liten netbook lär man bara se headern när man först går in. Det är inte särskilt bra ur en användarsynpunkt då man inte får någon överblick över sidan och inte direkt förstår vad det är för något. 

Så i stora drag behöver du jobba med kontrast, läsbarhet och storlekar. 

Innehållet tycker jag ser bra ut! Du tar fina bilder med en genomgående stil som jag tror många uppskattar. Dock tror jag att det kan vara en bra idé att tänka lite på hur du skriver, och försöka att undvika skriva så talspråkigt. Korrekt text är lättare att läsa och förstå. Men detta problem dök upp väldigt sällan, så det är ingen big deal.🙂

iidajjackson
0

tack så jättemycket!! :D
Jo det vet jag, har gjort texten lite mörkare och förstorat de en stl hehe. Jag tycker inte det är svårtläst, har aldrig tyckt, men ja, alla tycker olika :) Och rubrikerna, de vet jag oxå hehe ;) Men jag tycker de är snyggt och inte speciellt svårt att läsa heller hehe :D

Och att min header är hög vet jag oxå, tänkte på det. Men ville ha med flera bilder så de fick bli en rad till. Sen gör ju den dumma reklamen som är över att den åker ner en bit, beror på om de är den smala eller tjocka reklamen :/ Men den får jag leva med. Jag har även en widescreen laptop med ska snart byta till 13 tum [macbook] så då kommer jag nog se det, får se vad jag gör då :)

Tack så jättemycket! :DD Heheh ja, jag brukar skriva lite vimsigt ibland :') Men har verkligen beträtt mig där, innan skrev jag förkortningar, liten bokstav m.m hela tiden, tänkte inte alls haha. Men försöker tänka på det nu c:
Tack så jättemycket för kritiken, uppskattas! :DD

Mimmi
0

#2 Man måste alltid tänka på att alla använder olika datorer, skärmar, operativsystem och webbläsare när man designar och utvecklar. Alla upplever det inte på samma sätt som du! När det t.ex. kommer till kontrast och läsbarhet är skärmen väldigt avgörande. Har man en billig, lite sämre skärm är det betydligt svårare att läsa text med låg kontrast mot bakgrunden. Även om det såklart är bra om man som bloggare själv uppskattar sin design skulle jag säga att det alla gånger är läsarens upplevelse som väger tyngst.

En annan viktig sak som många som sysslar med design behöver inse är att man ibland behöver frångå det som är "snyggast" för att ens design faktiskt ska fungera i verkligheten. Jag tycker att det är otroligt mycket viktigare att t.ex. rubriker går lätt att läsa än att de är så snygga som möjligt. T.ex. kan jag inte alls urskilja ordet "scrub" i rubriken på ditt senaste inlägg, jag var tvungen att kolla igenom inlägget för att lista ut vad det stod.

Det är viktigt att tänka på vem det är som ska läsa din blogg - är det du själv eller är det vi andra?

Pelle Långlös
0

#2 Är man inte villig att ändra på sig så skall man inte fråga efter kritik. Alla kan inte tycka som dig.

MVH Ylva Blomma
* Bloggen om mitt liv *

iidajjackson
0

#3 okej :)
#4 Har inte sagt att jag inte ska ändra på mig. Och har verkligen inte sagt att alla ska tycka om mig. Skrev 3 ggr i inlägget hur tacksam jag var över kritiken sen skrev jag det jag tyckte. Jag kan ju inte ljuga och skriva "absolut ska ändra allt" för då blir de plötsligt inte min blogg och jag kommer inte trivas i den.
Mina bloggläsare har inte sagt någonting om min design, bara att de älskar den och sånt, några har sagt att de var lite för ljust [förra designen] men de har oftast inte varit i min ålder. Tror om man är äldre så tycker man inte "ljust" är lika snyggt? Mina föräldrar frågar ibland varför jag har det så ljust och bilderna ljusa och att man inte kan läsa texten [innan på den förra designen] Det är simpelt, jag älskar ljust och ljust och lite ljust till, och eftersom ingen i min "åldersgrupp" eller de flesta som läser min blogg, "fotonördar" har sagt någonting om de, de säger att de är jättefint.
Hoppas ni förstår vad jag menar, en del säger att de är för ljust och en del säger att de är perfekt, så vet ju inte hur jag ska ändra när de är både och. Men när de kommer till mina Läsare som är äldre så tycker de nog kanske att de är för ljust, dock så har jag inte så många äldre Läsare [menar typ 35+], tror jag inte, iaf ingen som har kommenterat eller något :)

Pelle Långlös
1

Skrev inte att du skulle ändra på "allt" men du kommer med bortförklaringar att du inte tycker det stör, ingen säger något. Det du inte säger är att du tycker att det är bra som det är och jag tänker inte ändra på något. Sen skriver du också att ingen sagt något, nä det är ju klart att ingen säger något för du har inte frågat vad andra tycker (förrän nu).

Du vet att din header är stor och vill ha många bilder så där är du inte heller villig att ändra på något för att du tycker att den är fin.

Visst du skriver att du är tacksam men det verkar inte som du är villig att ändra på nånting.

Jag tycker i övrigt att färgerna du valt är behaglig för ögonen. Det gillas skarpt. Även jag har svårt med rubrikerna att det är svårläst. Jag är nog en gamling på 35+ som kollat in din blogg. 😛

MVH Ylva Blomma
* Bloggen om mitt liv *

iidajjackson
0

okej, jo frågade på bloggen nu när jag gjorde om min design vad alla tyckte [summer edition 2013 inlägget], om de tyckte det var bättre än förra, något som de inte tycker om m.m :)
Okej :]
Hehe, tack!! :D Heheh, menar inte att man är gammal när man är 35+ men ja, ni förstår, menar de äldre läsarna ;)