Annons:
Etikettot-utanför-ämnet
Läst 1339 ggr
mansolsson57
2/6/18, 10:26 PM

Minne och lagring 2.0

Hej!

Har lite blandade frågor. Jag har en del dokument som är skrivna på min skoldator. Dessa dokument är privata och vill därför inte ha dessa dokument på min skoldator. 

Då undrar jag, ska man lägga över dessa dokument på en extern hårdisk eller på ett usb minne. 

Men vill inte att dessa dokument ska gå förlorade. Ska man ha en extar kopia på Extern hårdisk 2.0 lika så med usb minne?

Det ni rekommenderar får ni gärna rekommendera en produkt till!

Annons:
Shailina
2/7/18, 6:49 AM
#1

Egentligen räcker det nog med ett externt USB-minne och en moln-tjänst så länge du inte har ett superenkelt lösen eller du kör med ett lösen du minns och tvåstegsverifiering på molnet.

Det jag rekomenderade för säker förvaring av masteruppgåva som en kompis höll på med: en extern hårddisk och ett USB-minne, samt en extern lagringsmoln där man har ett bra lösen så kontoet inte är enkelt att hackas. Dessutom rekomenderade jag min kompis att aktivera tvåstegs-verifieringen (SMS till mobil med en kod man måste knappa in innan man får logga in, även om man lyckas haffa lösen måste man altså även sno mobiltelefonen för att faktisk få logga in). Min kompis mejlade även sin masteruppgåva till mitt mejl regelbunden så att jag skulle kunne mejla tillbaka till hon i fall allt skulle hända: USB förlorat, hårddisken pajj, molnet hackad och datorn kraschat allt på samma tid. 

Detta är noge lite mer extrema tilltak för att vara säker på att inte förlora något. Kanske inte nödvändig för de flesta, det  att förvara på ett externt USB och ett moln, man måste värkligen inte ha på olika platser på så vis som min kompis gjorde med sin master. 

Jag kör inte själv med så många kopior då jag själv inte har nåt så viktig som en masteruppgåva, jag kör med att spara på min dator på annan hårddisk än där windows är installerat samt på moln. Några viktigare dokument förvaras på USB-minne, framst mina texter jag jobbar med och hoppas att få utgiven vid något tillfälle.

“A single dream is more powerful than a thousand realities.” 
― J.R.R. Tolkien
http://www.fyllepenna.net

Thotis90
2/11/18, 5:03 PM
#2

Jag lagrar alla mina bilder och dokument på två externa hårddiskar, ett usb-minne och via Dropbox. Dropbox är perfekt om man vill slippa bära på externa enheter och komma åt bilder samt filer från vilken dator/mobil/surfplatta som helst (med användarnamn och lösenord, förstås).

Medarbetare på Bloggande, Endometrios, Ensamhet, Motionspepp och Ångestsjukdomar Stjärnor

Upp till toppen
Annons: