Annons:
Etikettbloggtjänster-och-sidor
Läst 2308 ggr
Glorious
1/25/15, 1:55 PM

Wordpress eller?

Tja! Har sedan länge haft blogg på blogg.se, men nu har jag tröttnat…

Vill börja om, med ett helt nytt namn (det skulle jag förresten också behöva hjälp med)

Vill ha en "seriös" blogg, fotograferar mycket så vill att det ska vara stor fokus på bilder och ska skriva vettiga, vackra eller roliga texter som kan kopplas till bilderna. 

Vill kunna designa allting själv, alltså med html  och CSS. 

Tänker på Wordpress, det känns proffsigt men också sjukt svårt att förstå? Är väldigt van vid att designa på blogg.se men jag vill liksom inte att min blogg ska bli kopplad till en plattform på det sättet. Utan kännas mer som en privat hemsida. Tänker givetsvis köpa en domän. 

Vill alltså ha hjälp med ev. namn och vilken plattform jag ska satsa på?

Annons:
yeahsica
1/25/15, 3:29 PM
#1

Har tyvärr inga namnförslag, men kan komma med lite input på det andra :)

Om du inte vill vara kopplad till någon tjänst eller plattform är nog egen domän och webbhotell  ett bra val. WordPress går ju göra nästan vad som helst med hjälp utav. Tror inte att det är så svårt att förstå om man redan har en bra bas vad gäller HTML och CSS. Det är byggt på PHP, till skillnad från blogg.se som använder Jinja/Python, vilket kan göra att det känns som att det är mycket att ta in till en början. Till WordPress finns ju dock tusentals färdiga teman som går att modifiera med hjälp av HTML/CSS till en början, innan du vill ge dig in i PHP:n. Det är "bara" att söka fram ett tema som har den typ av layout du vill ha och sedan ändra som du vill (kolla dock så det inte står att man inte får modifiera temat). Det finns också tusentals plugin att ladda ner för precis allt möjligt, som man kan installera istället för att koda funktionen själv (t.ex. plugin som visar senaste instagrambilderna eller plugin för att slippa spamkommentarer).

Förutom WordPress finns annars även Drupal och Joomla som också är byggda på PHP. Men eftersom WordPress är så otroligt mycket mer poppis än de andra är det nog lättare att hitta hjälp och guider vad gäller WP. Tror också att Drupal och Joomla kan kräva lite mer förkunskaper än WordPress. Många webbhotell har också "en-klicks-installationer" av WordPress vilket gör det lätt att installera.

Sannas Rum har skrivit lite kort om HTML/CSS/PHP och WordPress: http://www.sannasrum.se/css-html-php/

Glorious
1/25/15, 7:42 PM
#2

Kanonbra svar :) Jag vill ju hemskt gärna bli bättre på allt med webbsidor och göra, så jag antar att jag får anta utmaningen ;) Tack för länken också!

Glorious
2/1/15, 11:45 AM
#3

Namn asså, jag vill ha något namn som låter lika bra på engelska som på svenska (svååårt). Asså typ som såna här namn (kim, kevin, sam osv.) fast det behöver ju inte vara ett namn-namn haha :D

Vill veta va ni tycker om Lyckorus? :) Jag gillar det ordet och det är lite personligt för mig, sen är ju inte det något "internationellt" ord, men det får väl gå. Har ju inte tänkt att slå igenom eller något. Anledningen till att jag skulle vilja ha något som funkar på engelska är väl att jag vill ändå kunna väcka intresse hos alla. Det känns som man begränsar sig lite med ett typiskt svenskt ord.

yeahsica
2/1/15, 2:16 PM
#4

Jag gillar lyckorus! Ska du ha en svensk blogg eller har du tankar på att blogga på engelska/annat språk? Om du inte har några planer alls på annat än svenska ens i framtiden tycker jag du ska köra på lyckorus om du fastnat för det :) Om du ångrar dig och vill blogga på engelska kan du ju komma på ett nytt namn då. För dina Läsare blir det ju i så fall ändå en naturlig ändring att byta domän samtidigt om du byter språk. Många nu för tiden bloggar annars under sina riktiga namn eller smeknamn och det är ju tidlöst, fast kanske att man faller bort lite i mängden nu med "förnamn+efternamn.se" eftersom det blivit så otroligt poppis. Annorlunda smeknamn tycker jag dock sticker ut fortfarande (Kan Dee, LLYMLRS, Foki, Keela, Juennifer t.ex.).

När jag köpte min första domän för att ha en blogg på ville jag också att det skulle funka internationellt. Då gjorde jag så att jag kollade igenom låttexterna till några av mina favoritlåtar för att se om det fanns något fint ord däri som funkade som domännamn.

Glorious
2/2/15, 5:23 PM
#5

Aa sånna smeknamn är jättebra men jag har inget direkt smeknamn eller ett namn att göra något kul utav (heter julia).  Jag har nog inte tänkt att skriva på engelska, inte än. Men jag fokuserar ju främst på foton, därav vill jag ha något som även kan tilltala en internationell publik, jag gillar tanken på att  få kontakt med Läsare från andra sidan världen hah :D

yeahsica
2/2/15, 6:24 PM
#6

Det var dig jag hjälpte via PM för ett tag sen va? Du vill inte ha kvar samma domän som du har till din blogg nu annars då? Det är ju både internationellt och lätt att komma ihåg. Inte sett någon annan heta liknande heller :)

Annons:
Glorious
2/3/15, 11:56 AM
#7

#6 Visst var det det! :)

Mjo, men jag vet inte om jag är så förtjust i det längre. Startade bloggen 2009 och har liksom "vuxit" ifrån bloggen/namnet. Vill liksom lägga det bakom mig, fresh start ;)

Upp till toppen
Annons: