Annons:
Etikettbloggproblem
Läst 1504 ggr
Eda
2016-11-09 20:58

Storlek på bokstäver i rubriker

Jag har en wordpress.com-blogg.
Vad jag har problem med är storleken på bokstäverna i mina rubriker.

På rubrik 1 & 2 blir bokstäverna små. På rubrik 3 blir bokstäverna betydligt större.

Om man tittar på första raden i följande blogginlägg skriven med rubrik 2:

https://handikapptips.wordpress.com/2016/11/05/rullstolspromenader-i-stockholm-med-omnejd-nr-3-langholmen/  

En promenad runt västra Långholmen lämpad för såväl rullstol som barnvagn.”

så ser bokstäverna mindre ut än om man jämför med följande rad: ”Långholmen är en idyllisk ö med sparsam bostadsbebyggelse i centrala Stockholm (med c:a 125 bofasta).” som är skriven som stycke.
 
Går man sen ner till rubriken under kartbilden skriven med rubrik 3, så ser den däremot större ut.
"PROMENADFÖRSLAG med start vid Långholmsbron (den västra bron)" 

♿ Blogg om hjälpmedel & aktiviteter vid funktionsnedsättning. www.handikapptips.wordpress.com

👗 Blogg om tips på kläder & handarbeten vid funktionsnedsättning. www.textilochtips.wordpress.com

🌺Bloggarna är ideella, jag säljer inget och har ingen ersättning från butiker.

Annons:
Shailina
2016-11-10 10:22
#1

Hur har du markerat texten för att få det som rubrik? Vilket val i editoren valde du på de tre? är det samma valet eller olika val? 
Och.. när du har klickat för avsnitt har du innan de hållit inne Shift medan du klickat enter, eller har du bara klickat enter?

“A single dream is more powerful than a thousand realities.” 
― J.R.R. Tolkien
http://www.fyllepenna.net

Eda
2016-11-10 11:17
#2

Hej tack för ditt svar!

Jag förstår inte riktigt ditt svar, se bilderna.
Första bilden är i Editorn, den andra är i förhandsgranskning. Som du ser har rubrik 1 och 2 samma storlek i förhandsgransk-

ningen, medan rubrik 3 är större, vet du hur jag löser problemet?  

♿ Blogg om hjälpmedel & aktiviteter vid funktionsnedsättning. www.handikapptips.wordpress.com

👗 Blogg om tips på kläder & handarbeten vid funktionsnedsättning. www.textilochtips.wordpress.com

🌺Bloggarna är ideella, jag säljer inget och har ingen ersättning från butiker.

Shailina
2016-11-10 11:34
#3

Bilderna går inte att se i någon stor storlek för mig, så jag kan nog inte se någonting som besvarar mina frågor i bilderna. Jag ställde mina frågor just för att försöka kartlägga varför det blir en storlek, så baserat på dina bilder kan jag inte säga hur du kan lösa problemet alls. 

Det jag frågade om var hur du anger att texten skall vara rubrik. Markerar du texten? Väljer du "rubrik" eller "header" eller något sådan från en meny? Och när du skapar avstånd mellan dina rader, håller du shift-tangenten inne medan du trycker enter, eller trycker du enter en eller två gångar i rad? Hur ser källkoden ut när du skapat dina rubriker?

“A single dream is more powerful than a thousand realities.” 
― J.R.R. Tolkien
http://www.fyllepenna.net

Eda
2016-11-10 12:45
#4

Hej,

Jag hoppar in (Edas man), kan dock inte mycket om Wordpress.

Htmlkoden ser ut så här:

Rubrik 1

Rubrik 2

Rubrik 3

Men resultatet blir att det inte är någon skillnad på rubrik 1 och 2. Jag valde först rubrik i editorn och skrev sedan in texten direkt. Hoppas du kan se resultatet på bilden nu. Varför är det ingen skillnad på rubrik 1 och 2 vid förhandsvisning?

/Torbjörn

♿ Blogg om hjälpmedel & aktiviteter vid funktionsnedsättning. www.handikapptips.wordpress.com

👗 Blogg om tips på kläder & handarbeten vid funktionsnedsättning. www.textilochtips.wordpress.com

🌺Bloggarna är ideella, jag säljer inget och har ingen ersättning från butiker.

Shailina
2016-11-10 14:43
#5

Se där fick man matnyttiga saker :D Tack, Edas man! 

Så.. hur markerar ni texten för att ange den som rubirk? är det att markera texten så den blir blå i text-editor och trycka på någon knapp för textformattering, eller har ni en rullgardin ni drar ner där ni kan välja "normal text" "fotnot", "rubrik " ?

Och gör det någon skillnad om ni ändrar så det står 

Rubrik 1

Rubrik 2

Rubrik 3

?

“A single dream is more powerful than a thousand realities.” 
― J.R.R. Tolkien
http://www.fyllepenna.net

Eda
2016-11-10 16:54
#6

Hej igen!

Jag markerar inte texten för att formatera den utan väljer först rubrikstorlek (se bilden) (blev väldigt smått) och sedan skriver jag rubriken. I t.ex. Word kan man ju göra både och; först skriva texten, markera texten och ändra formatet eller också först välja formatet och sedan skriva texten. Jag tror inte det har någon betydelse i detta fall. Jag är inte hemma på HTML-programmering men jag tror att det måste vara något fel eftersom koderna är olika men resultatet blir lika. Något som är underligt är att man i något skede går in i "Inlägg - Utkast" och får ett annat resultat, nämligen det som man skulle förvänta sig (se exempel). Går man sedan och klickar på förhandsvisning blir rubrikerna (1 och 2) lika igen!  

/Torbjörn

♿ Blogg om hjälpmedel & aktiviteter vid funktionsnedsättning. www.handikapptips.wordpress.com

👗 Blogg om tips på kläder & handarbeten vid funktionsnedsättning. www.textilochtips.wordpress.com

🌺Bloggarna är ideella, jag säljer inget och har ingen ersättning från butiker.

Annons:
Shailina
2016-11-10 17:01
#7

men väljer du samma rubrikval på alla tre i så fall? 

Eller väljer du rubrik 1 på den första, rubrik 2 på den andra och rubrik 3 på den tredje?

“A single dream is more powerful than a thousand realities.” 
― J.R.R. Tolkien
http://www.fyllepenna.net

Eda
2016-11-10 17:05
#8

Jag väljer rubrik 1 på den första, rubrik 2 på den andra osv.

/Torbjörn

♿ Blogg om hjälpmedel & aktiviteter vid funktionsnedsättning. www.handikapptips.wordpress.com

👗 Blogg om tips på kläder & handarbeten vid funktionsnedsättning. www.textilochtips.wordpress.com

🌺Bloggarna är ideella, jag säljer inget och har ingen ersättning från butiker.

Shailina
2016-11-10 17:08
#9

och vad händer om du väljer "Rubrik 1" eller "rubrik 3" på alla rubriker du skall göra? 

Som jag har förstått det är det inte så att du i menyen skall välja rubrik 1 spesifikt för den första rubriken utan att det är det första exempel på en rubrik-storlek. Rubrik 2 i menyen är då det andra alternativet, och du får ju bestämma själv vilken du skall ha på dina rubriker. Det är alltså inte tänkt som så att du måste välja "rubrik 3" endast på din tredje rubrik utan att det är det tredje exempel på rubrik. 

Vilken av dessa rubriker vill du ha? Den tredje eller den första? I så fall anger du Rubrik och skriver din rubrik, och använder samma rubrikvalet på alla dina rubriker. Om du inte vill att någon skall vara under-rubrik och därmed mindre.

“A single dream is more powerful than a thousand realities.” 
― J.R.R. Tolkien
http://www.fyllepenna.net

Eda
2016-11-10 17:16
#10

Hej igen,

Problemet är ju att rubrik 1 och 2 har samma storlek. Det går alltså inte ha underrubrik eftersom rubrik ett och två har samma storlek. Jag vill ju ha underrubriken mindre som du säger men det går inte!

♿ Blogg om hjälpmedel & aktiviteter vid funktionsnedsättning. www.handikapptips.wordpress.com

👗 Blogg om tips på kläder & handarbeten vid funktionsnedsättning. www.textilochtips.wordpress.com

🌺Bloggarna är ideella, jag säljer inget och har ingen ersättning från butiker.

Shailina
2016-11-10 17:25
#11

Men vad händer om du anger rubrik 3 på alla dina rubriker? Och sen rubrik 1 eller 2 (kvittar ju vilka) på underrubriker? Blir det då lika storlek på dina huvudrubriker och mindre storlek på underrubriker så som du vill? 

Att rubrik 1 och 2 är lika när du använder de är något du inte kan inverka på hos wordpress.com direkt själv, du får nog mejla deras kundstöd eller chatta, eller gå på stödforumen och fråga hur det har sig att två alternativer framstår eksakt lika, det kan vara en bugg mot din versjon av nätläsare som gör att det ser fel ut hos dig mot vad det gör i deras testar när de kollar och programmerar sakerna. Om det är en bugg mot din versjon är det alltså inget fel hos dig och inget du kan räta till, då måste de ta höjd för det i sin programmeringskod. Varför det ser lika ut med 1 och 2 är alltså inget varken du eller jag kan göra nåt med eller svara på eksakt varför men de som skapar wordpress.org skulle kunne kolla upp varför det är så .De kommer nog ställa fråger om vilken nätläsare du använder, versjon, vilket operativsystem du kör på din dator och sådana saker i så fall .

“A single dream is more powerful than a thousand realities.” 
― J.R.R. Tolkien
http://www.fyllepenna.net

Eda
2016-11-10 17:35
#12

Hej,

Ja, om jag anger rubrikstorlek 3 (som huvudrubrik) blir ju den större än rubrik 2. Det har den varit hela tiden. Men det är ju inte logiskt - 1 måste vara större än 2.

Jag tror som du att det är någon bugg i programmet. Tack för allt ditt intresse i detta!

/Torbjörn

♿ Blogg om hjälpmedel & aktiviteter vid funktionsnedsättning. www.handikapptips.wordpress.com

👗 Blogg om tips på kläder & handarbeten vid funktionsnedsättning. www.textilochtips.wordpress.com

🌺Bloggarna är ideella, jag säljer inget och har ingen ersättning från butiker.

Shailina
2016-11-10 18:21
#13

Det brukar normalt vara ökande storlek, att 1 är minsta och 3 är största med 2 mitt i mellan från hur det har fungerat för mig på offentliga bloggsidor där man kan ha sin egen blogg och inte behöver fatta hur man driver det. (har haft på 3 olika webbportaler och kör nu wordpress på eget domen) Men som vi redan konstanterat ser det inte ut att vara nån skillnad mellan 1 och 2 hos er iaf. Frågan är ju om det är en bug mot en sort webläsare eller om det är en bug mot version.. eller båda. Men det får ju de på wordpress.com kolla upp i så fall :) Lycka till!

“A single dream is more powerful than a thousand realities.” 
― J.R.R. Tolkien
http://www.fyllepenna.net

Annons:
yeahsica
2016-11-11 14:54
#14

Hur rubrikerna ser ut vad gäller storlek, färg m.m. bestäms av CSS-koden på din blogg, vilken i sin tur bestäms av det temat/den design du valt. Hos Wordpress.com finns många gratisteman att välja bland så om du vill kan du testa olika teman för att se om något annat passar dig bättre. Om du har premiumkonto hos Wordpress.com kan du också välja att ändra direkt i CSS-koden på egen hand och på så sätt ändra rubrikstorlekarna utan att byta tema.

Eda
2016-11-11 17:05
#15

Hej och tack för uppgifterna. Det är antagligen temat Chateau som krånglar, min man bytte alldeles nyss till detta tema på sin blogg och han får också små lika stora bokstäver i rubrik ett och två.

♿ Blogg om hjälpmedel & aktiviteter vid funktionsnedsättning. www.handikapptips.wordpress.com

👗 Blogg om tips på kläder & handarbeten vid funktionsnedsättning. www.textilochtips.wordpress.com

🌺Bloggarna är ideella, jag säljer inget och har ingen ersättning från butiker.

Upp till toppen
Annons: