Annons:
Etikettbörja-blogga
Läst 2616 ggr
Victorica
2015-02-26 13:51

Vilken bloggportal?

Hej!

Jag har nu bestämt mig för att börja blogga nu igen. Jag har bestämt mig för vad jag ska blogga om och varför, men då kommer frågan med vilken bloggportal jag ska använda.

Det jag hade senast var blogger, och jag har också haft blogg.se även om jag inte minns särskilt mycket från hur det var att använda den.

Det som är viktigast för mig är att det ska vara gratis och relativt smidigt att använda. Jag är inte rädd för att lära mig kodning om det krävs, medan reklam är ett stort minus för mig. Det är just reklamen på blogg.se som gör att jag är tveksam till den portalen.

Så tipsa mig gärna om olika portaler, och beskriv varför du tipsar om just den :) Jag tar också gärna emot lite allmänna tips ni har att ge då jag inte direkt kan säga att jag är särskilt erfaren vad gäller bloggar :) (Att ha ett seriöst språkbruk är däremot en självklarhet för mig)

Veronica

Annons:
Rita-S
2015-02-26 17:45
#1

kolla wordpress då? eller blogspot? jag kan inte komma i håg att min blog hadde massor med reklam när jag körde blogspot iaf.

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

Victorica
2015-02-27 22:32
#2

Blogspot är samma som blogger, så det är det jag har prövat på :) Jag har däremot aldrig tyckt om kommentarsfältet på blogspot, så jag är lite tveksam till den.

Varför föreslår du just Wordpress? Hur fungerar den? :)

Veronica

Rita-S
2015-02-28 00:16
#3

Jag använder wordpress på mitt webhotell, och gillar det faktisk. Tycker det är användbart, lätt att sätta sig in i grundfunktionerna och lätt att anpassa till sitt bruksområde på samma tid som det är möjligt med riktig avancerat uppsätt om du orkar sätta dig in i det nogrannt och detaljerat. Nu har jag inte bloggat på wordpress sin gratisportal, men jag har fler kompisar som gör det och verkar gilla't. Du har en fördel i att du kan installera tema till bloggen och anpassa utseendet rätt mycket när du kör på wordpress blogengine iaf, för att det är så många som använder det är det även många som gör tema, skins och plugins till det med. En hel del av detta är tillgängligt från Wordpressportalen, men du har inte helt samma friheten i konfiguration på wordpress sin blogserver då.

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

yeahsica
2015-02-28 10:08
#4

Lista över några stora, populära bloggportaler:

Svenska

  • Blogg.se (dittnamn.blogg.se, dittnamn.blo.gg, dittnamn.webblogg.se)

  • Nouw.com (nouw.com/dittnamn)

  • Devote.se (dittnamn.devote.se)

  • Spotlife.se (dittnamn.spotlife.se)

  • Improveme.se (blogg.improveme.se/dittnamn)

Utländska

  • WordPress.com (dittnamn.wordpress.com)

  • Blogspot.com/Blogger (dittnamn.blogspot.com)

  • Tumblr.com (dittnamn.tumblr.com) (används mest till att bildblogga)

Om jag själv hade valt bloggportal idag hade jag nog valt Blogg.se eller Nouw. Blogg.se för att jag har koll på allt sedan innan och det är en stor portal med möjlighet att synas på. Nouw för att den känns väldigt fräsch, ny och för att de har snygg layout. Gillar dessutom bloggadresserna till Blogg.se och Nouw bäst, korta och lätta att skriva. På tredjeplats kommer Devote för mig tror jag, men det är nog mest för att jag gillar personerna bakom den sajten ;)

Om jag skulle bloggat på engelska hade jag nog valt Blogger eller Tumblr, beroende på hur jag ville blogga och vad jag ville blogga om. WordPress.com har ganska begränsad designeditering som jag har förstått det.

_Alicia_
2015-02-28 13:42
#5

Nouw och fames gör mycket reklam för små bloggar, stort plus! Hade blogg.se innan men hatar att dom bara gör reklam för dom med stora bloggar

Jag hade typ 3 unika varje dag på blogg.se

På NOUW som jag har nu har jag typ 50 unika varje dag

~ Hälsningar Alicia, Hoppsan och Kiwi! ~

Alicias.nu

ttournesol.weebly.com


rasmussonsara
2015-03-04 23:07
#6

jag rekommenderar nouw starkt! bytte från blogg.se dit & är bara nöjd! superlätt att förstå sidan både via dator & telefonen, man får mycket reklam för sin blogg & redan första veckan har statistiken ökat kraftigt. det är lätt att designa & kostar ingenting. 

rekommenderar den starkt!

// sara - livet som brännskadad -> http://nouw.com/rasmussonsara 

Annons:
Kattenmusentiotusen
2015-03-07 17:47
#7

Jag rekommenderar med Nouw :) Hade blogg.se innan och det suger i jämförelse med Nouw som enligt mig är den bästa portalen.

www.nouw.com/aidal

Upp till toppen
Annons: