Annons:
Etikettövrigt-bloggrelaterat
Läst 2358 ggr
Varga
2014-09-20 14:49

Varför bloggar du?

Det här har säkert varit uppe tidigare, men jag hittar ingen direkt aktiv tråd om det så jag bygger en ny. Om Sajtvärd tycker att det redan finns för många såna trådar så får ni väl låsa/ta bort den :)

Men ja, jag är lite nyfiken på Varför folk börjar blogga. Är det för att du vill bli känd, bloggar du för att du helt enkelt måste få utlopp för att skriva eller har du något att säga som du vill nå ut med? Tänker du att du vill kunna tjäna pengar på din blogg (alltså - är det ett Mål med bloggen) eller skriver du för skrivandets skull. Och bryr du dig faktiskt om besökarantalet eller inte (på riktigt nu)?

Jag själv kan erkänna att jag gillar att synas och höras, jag vill gärna att min blogg ska klättra på topplistorna och jag tycker nog faktiskt ärligt att åtminstone en del av mina inlägg är väldigt läsvärda. Sedan är jag otroligt dålig på att hålla ett jämnt flöde av aktivitet, jag är väldigt dålig på att kommentera på andras bloggar och helt enkelt inte den allra bästa bloggerskan.

Så, hur är ni? ^_^

Annons:
IngaTrnqvist
2014-09-20 15:49
#1

Jag bloggar väl mest för att dokumentera mitt hundliv, så många inlägg är nog rätt tråkiga för andra att läsa. Men skriver även lite åsiktsinlägg och annat när jag vill få ut mina tankar och ev. diskutera med andra. 

Har aldrig haft några mål med besöksantal eller att kunna tjäna pengar på min blogg, utan jag gör det som sagt för att det är kul att spara och minnas. Men det är ju alltid kul när bloggen, eller ett enskilt inlägg, blir uppskattad.

Varga
2014-09-20 15:50
#2

Jag hittade in till din blogg igår och tycker att det jag läst hittills är väldigt intressant - men så har jag ett stort hundintresse så det kan ju vara därför. :)

Mollypierce
2014-09-21 09:15
#3

Jag bloggar för att jag tycker det är sjukt kul. Jag älskar att skriva, långa som korta texter så att blogga är för mig. Jag började blogga som 9 åring. Nu i efterhand anser jag att jag var för liten. 

Jag har inget mål med bloggandet utöver att ha roligt.

Varga
2014-09-21 14:33
#4

#3 Jag tänker mig att du nog inte var för liten för att blogga, men för ung för att blogga offentligt. En stängd blogg för vänner och familj kan man ju alltid ha liksom, men man kanske är lite sämre på att se vad som faktiskt är okej att skriva på internet och inte ju yngre man är.

[Inte ok att länka bloggarna i annat än reklamtrådarna / Sajtvärd]

Denna kommentar har tagits bort.
MalinVirvelvind
2014-09-21 16:50
#6

Jag har haft tre olika bloggar där jag bloggade om allt möjligt som rörde min vardag, en av de bloggarna var privat och låst. Jag har haft en blogg tillsammans med mina tre systrar. Det var bara vi som hade lösenordet och det var ett roligt sätt att hålla koll på varandras vardag. Nu har jag tröttnat på att bara skriva om min vardag, så nu bloggar jag på

[Inte ok att länka bloggarna i annat än reklamtrådarna / Sajtvärd]

där jag skriver om mina erfarenheter om psykiatrin och psykisk hälsa och ohälsa. Skrivandet har alltid varit min största passion, så min önskan är att få bloggen stor och kanske tjäna pengar på den. Jag menar, tänk att få jobba med det man älskar! (Utöver bloggen har jag en del andra skrivprojekt på gång.) MEN, den största drivkraften för den här bloggen är inte pengar, för just nu tjänar jag inga pengar alls på den. Min största drivkraft är att förhoppningsvis kunna hjälpa andra genom att dela med mig av mina erfarenheter!

Annons:
[ThisIsWheels]
2014-09-22 17:11
#7

Jag brukade blogga eftersom jag älskar att skriva! Men just nu har jag en paus i mitt bloggande fram till sommaren när jag har mer tid 😊

Varga
2014-09-23 10:38
#8

#6 Vilken smart idé där ni systrar bloggade lite "för varandra" så att säga. :) Bloggen citronsocker tycker jag är väldigt intressant! Jag har inte kommenterat ännu för att det känns som att man gärna vill göra detta med lite substans och sådär, allmänt genomtänkt. Och eftersom jag mest sitter och läser bloggar på jobbet så blir det väldigt sällan av att man skriver såna kommentarer. Men då vet du att jag finner dem intressanta i alla fall. :)
Det är lite samma tänk som jag har vad gäller pengar där - det vore fantastiskt kul om man faktiskt kunde tjäna på det, men det är inte drivkraften bakom liksom.

#7 Det är så kul med folk som älskar att skriva! :D Men det är även bra att ta pauser om man känner att man behöver det - skriver man bara för att "man borde skriva" så kommer det inte att bli bra över huvud taget, och i värsta fall börjar man tvivla på sig själv (been there, done that…).

MalinVirvelvind
2014-09-23 21:35
#9

#8 Varga, jag har sett att du varit inne på min blogg nu och kommenterat, tack ska du ha! Jag håller med dig om att man gärna vill lämna väl genomtänkta kommentarer, jag föredrar alltid dem framför "hej, allt bra"… Det är därför jag inte svarat på din kommentar än, jag har inte haft tid att svara ordentligt. Jag har varit inne på din blogg en gång som hastigast bara. 😞 Jag tror att jag kommer ha mer tid imorgon! Ja, systerbloggen var rolig så länge den varade! ^^ Och jag tror att jag kommer längre på att ha skrivandet och delandet som drivkraft. Pengar är inte livet liksom (även om det underlättar)… 🙂

Varga
2014-09-24 11:00
#10

#9 Haha så lite så, jag kommenterar om jag tycker att det är intressant (eller ibland också om jag vill uppmuntra folk att fortsätta skriva..). Och helt okej - jag har istället lite problem med svar-funktionen på min blogg så ibland brukar det ta jättelång tid innan jag kan svara när folk kommenterar. :p
Pengar underlättar ju att leva det liv som man vill… O:)

[JeanetteK]
2014-09-25 09:27
#11

Vår blogg startade vi när vi flyttade från Stockholm till Skåne. Vi bytte liv och bor nu på landet och har djur. Våra familjer och vänner är utspridda runt Sverige så det var från början ett sätt att hålla kontakten och visa hur vi har det. Vi är inte med på facebook eller liknande så detta var vårt sätt. Sen har vi märkt att det är ett jättebra sätt att komma i kontakt med andra som har djur eller är intresserade av djur och lantliv. Och en perfekt dagbok! 🙂

Varga
2014-09-25 11:25
#12

#11 Din blogg har jag varit inne på tidigare, men tappade bort den. Även jag som inte känner er tycker att det är väldigt intressant! En dröm för mig är ju att i framtiden flytta och ha det lite som ni har det, med gård och djur och en massa grejer ^_^ Och som du säger - det är perfekt med en blogg för att ha som dagbok och kunna kolla tillbaka på vad man gjorde när, haha ;)

[JeanetteK]
2014-09-25 11:32
#13

#12 Tack var roligt att höra att du gillar den! 😘

Annons:
amandaphoto
2014-10-17 09:03
#14

Jag bloggar eftersom jag älskar att fotografera och bloggen är då ett ställe där jag kan vissa mina bilder. Hoppas ni har lust att titta in på min blogg 🙂

[Inte ok att länka bloggarna i annat än reklamtrådarna / Sajtvärd]

Exoticas
2014-10-23 16:26
#15

Jag bloggar för att min släkt som bor världen över ska få en inblick i vårt liv, sen så är det en ganska bra inkomst källa när man studerar =)

/Josefin

www.Tejasmamma.se - Teja 2/9 2013 - Försöker med Syskon 

Skorpion76
2014-10-23 19:07
#16

Jag har min "blogg" i Libre Office Write och jag bloggar mest för att skriva av mig. Om jag inte gör det överlever inte jag!


** Energy Pethead **Medarbetare: Synskadade, Funktionshindrade, Hjälpmedel
Sajtvärd för Nostalgi, Lekar
http://klotterplanket1.egetforum.se/

Moalinn
2014-10-23 19:21
#17

Jag bloggar helt för mig själv, men de som vill läsa får läsa. Bryr mig helt seriöst inte om någon statistik eller liknande, mer än att jag då ser vilket inlägg som drog mest Läsare men det gör inte att jag börjar skriva mer av det eller att jag slutar med allt annat. Jag håller mig till foto och musik då det är det jag verkligen brinner för sen struntar jag i om andra tycker det är en konstig blandning 😃

Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto

Skorpion76
2014-10-23 19:26
#18

#17 Jag gör som dig. Jag bloggar också alldeles för mig själv.


** Energy Pethead **Medarbetare: Synskadade, Funktionshindrade, Hjälpmedel
Sajtvärd för Nostalgi, Lekar
http://klotterplanket1.egetforum.se/

Ria74
2014-10-24 13:42
#19

Jag bloggar eftersom jag tycker det är roligt att skriva, men också för att få ur mig tankar och känslor ibland. Vissa saker jag läser, hör eller ser blir jag glad, irriterad eller ledsen över och då tycker jag det är bra att skriva. Använder det lite som en dagbok.

Bloggar mest för min egen del, men visst är det kul när någon läser eller kommenterar. Man får ju lite feedback på sina tankar och sitt skrivande då.

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

Skorpion76
2014-10-24 17:40
#20

#19 Precis!


** Energy Pethead **Medarbetare: Synskadade, Funktionshindrade, Hjälpmedel
Sajtvärd för Nostalgi, Lekar
http://klotterplanket1.egetforum.se/

Annons:
Varga
2014-10-27 14:52
#21

#14 Jag brukar känna att det är roligast att kommentera när man faktiskt har något konstruktivt att säga så oftast tittar jag bara på de fina bilderna, men jag är faktiskt inne och kollar rätt ofta :)

#15 Ja det känns som ett väldigt bra sätt att berätta om vad som händer utan att behöva upprepa sig själv 10 gånger ;) Får man fråga vad du använder för verktyg för att få extrainkomst på bloggandet? :)

#16 Oj, haha, då är det väldigt bra att du skriver av dig! ;)

#17 Skönt att det finns folk som har en sån inställning också - så det är lite som en dagbok med andra ord, fast man kanske inte skriver det mest privata? :)

#19 Jag förstår, det känns som en bra anledning att skriva faktiskt, och det är väldigt roligt att läsa om så många som älskar att skriva! :D Oavsett anledning, egentligen.

tlover
2014-10-27 14:55
#22

Delvis är det för att nörda ner mig riktigt rejält när det gäller te 😃

Delvis är det för att sprida kunskap om te är bara bra för företaget jag håller på att starta, lite som att jag (på amatörsnivå) föreläst om te i ca 10 år nu.

l'm back

Varga
2014-10-27 15:01
#23

#22 Ja, jag har saknat en blogg om te jättelänge så jag älskar din idé verkligen! :D Har varit dålig på att läsa bloggar nu i någon vecka men då har jag å andra sidan massor att ta igen.

Skorpion76
2014-10-27 16:16
#24

#21 Men det är säkert och därför är det alldeles för riskabelt att publicera det i en blogg.


** Energy Pethead **Medarbetare: Synskadade, Funktionshindrade, Hjälpmedel
Sajtvärd för Nostalgi, Lekar
http://klotterplanket1.egetforum.se/

[sessie98]
2014-10-31 12:52
#25

Bloggar lite som en dagbok men också för att få ut mina åsikter i världen då jag vet att en del av dem inte är precis så som samhället i det stora hela tycker ;) Sen har jag älskat att skriva enda sedan jag lärde mig att skriva och att då kunna göra det digitalt och få respons på det är ju fantastiskt. Det vore ju inte helt fel heller om man kunde bli lite "känd" av bloggen ;)

Varga
2014-10-31 13:06
#26

#25 Det är roligt med folk som vågar skriva sina åsikter och diskutera saker, inte bara gå efter vad andra tycker. :) Hehe, nej det vore ju faktiskt inte helt fel, eller hur? ;)

healthybysiri
2014-11-04 16:27
#27

Jag bloggar för att jag hoppas kunna inspirera andra med mitt intresse för träning och hälsa. Sen så blir det lite som en dagbok av min träning och kosthållning :)

www.sirinilsson.se

Annons:
Thotis90
2014-12-13 11:44
#28

Jag började blogga för att skriva av mig, för att dela med mig av vad som hände i mitt liv (hade skrivit dagbok i 7 år och tröttnat, men ville fortfarande skriva på något sätt). Jag skrev i samma blogg i 6 år innan jag skapade en ny. Då bloggade jag om min vardag. Nu bloggar jag om endometrios (fick diagnosen för 4 veckor sedan) då jag vill sprida kunskap om sjukdomen.

Medarbetare på Bloggande, Endometrios, Ensamhet, Motionspepp och Ångestsjukdomar Stjärnor

[Nalle-]
2014-12-13 15:22
#29

Mitt bloggande går verkligen i perioder, har knappt skrivit ett inlägg sedan i somras så därför kikade jag in här för inspiration - det har hjälpt förr ;) 

Jag bloggar för min egen skull, tycker att det är roligt att se tillbaka på! Skriver mest tankar och reflektioner kring min hundträning och det är perfekt att kunna göra det i bloggen eftersom att jag inte är sådär väldigt duktig på att föra träningsdagbok efter varje pass. 

Självklart är det alltid jätteroligt om någon kommenterar så man märker att någon läser, men då jag är så inaktiv har jag tyvärr tappat de flesta. Kan ju hoppas att några hittar tillbaka 😃

Allt oviktigt
2014-12-20 10:24
#30

Bloggar för min egen skull, ibland är det för att få ut känslor och reflektera lite och andra gånger är det bara för att få ur mig gnäll. Det är alltid kul med kommentarer men jag är väldigt dålig på att kommentera andra bloggar så jag är förvånad över att det ändå finns folk som läser min blogg

Skogsraah
2014-12-31 14:37
#31

Jag bloggar inte just nu, men började blogga för att skriva av mig och ta upp sådant andra inte gjorde eller vågade. Det var kanske en 7 år sedan. Jag började skriva om mer och mer seriösa saker, blandat med min stil och bloggen växte. Detta gav dock mig med mitt dåliga psykiska mående jag inte ens visste om då en enorm press och det hela blev som någon blogg-sjuka. Jag identifierade mig med min blogg och sjönk besökarna kunde jag må så otroligt kasst. Det var som att jag värderade mig själv genom hur mycket besökare jag fick. Det hela blev en mycket ond spiral och jag försökte starta ny blogg efter ny blogg, byta lite inriktning, fokusera mer på det, fokusera mer på det andra - så det skulle locka Läsare samtidigt som jag kände att jag fick ut något av det. Men det slutade oftast i pannkaka för mitt mående. Bloggade då jag inte kände för det, för att "man måste blogga mycket för att bli upptäckt och få läsare", postade en del rätt oväsentliga inlägg bara för att skicka iväg något och tyckte ofta att jag inte alls fick den responsen jag ville ha. Lade ner otroligt mycket tid på design, bilder och bra inlägg med. När det gick bättre för bloggen var det det bästa som kunde hända mig, när det gick dåligt var det det värsta som kunde hända mig.

Så ja. Jag tror jag blev bloggsjuk! Vad mycket text det blev 🙂 Men jag började som sagt blogga för att skriva av mig och för att jag har ett väldigt stort skrivarintresse. Känner att det kliar i fingrarna ofta för att blogga igen, men jag vet att det bara kommer bli destruktiv för att jag fokuserar för mycket på vad andra tycker, unika besökare och att jag noll tålamod med att låta bloggen växa. Så jag ser det lite som att jag är på rehab nu…

Någon som det blivit likadant för?

Sång & growl i Unvoid samt skapare och ensam musiker i Skogsraah - Feministisk black metal. | Bloggar om sund kroppsbild, psykisk ohälsa och feminism på skogsraah.se

Upp till toppen
Annons: